ارتباط مسئولین اتحادیه با واحدهای صنفی شهرستان
ذکر مدت در قرارداد کار ولو آنکه طبيعت آن جنبه مستمر داشته باشد، قرارداد کار موقت تلقي مي‌شود
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:58

شماره دادنامه: ۳۷۱ـ۳۷۲
کلاسه پرونده : ۹۱/۲۵۲ـ ۹۰/۱۰۶۹
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
شاکي: ۱ـ آقاي سيدحسين افتخاري ۲- اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان البرز
موضوع شکـايت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صـادر شده از شعب ديوان عدالت اداري
گردش کار : آقاي سيدحسين افتخاري به موجب درخواستي به شماره ۵۸۰۱۱۷۳ـ ۷/۱۰/۱۳۹۰که ثبت دفتر انديکاتور هيأت عمومي ديوان عدالت اداري شده است اعلام کرده است:
به استحضار مي‌رساند اينجانب سيدحسين افتخاري طي مدارک پيوست اقدام به طرح شکايت به طرفيت اداره کار و امور اجتماعي به خواسته نقض و ابطال رأي آن مرجع کرده‌ام که منجر به صدور رد شکايت و عدم ثبوت خواسته بنده گرديد در حالي که به موجب دادنامه‌هاي مذکور در شعبه ۱۸و شعبه ۱۹ديوان عدالت اداري که در موضوع واحد و شرايط يکسان درخواست نقض و ابطال رأي صادر شده بود حکم به وارد دانستن شکايت صادر شد در حالي که سابقه و مدت اشتغال بنده بسيار بيشتر از ساير همکاران بوده و رأي صادره برخلاف عدالت و به صورت ناعادلانه و با تبعيض ناروا در خصوص بنده صادر شده است که در اين زمينه خواستار رسيدگي و صدور حکم شايسته مي‌باشم. نامبرده رفع تعارض و صدور رأي وحدت رويه را خواستار شده است.
متعاقباً اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان البرز به موجب لايحه شماره ۴۱۹۸ـ ۳/۲/۱۳۹۱ اعلام کرده است که:
احتراماً به پيوست تصاوير دادنامه‌هاي شماره ۸۹۲۵۷۰ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰ صادره از سوي شعبه ۱۸ديوان ـ ۸۹۲۵۵۲ـ ۲۶/۵/۱۳۹۰و ۸۹۲۵۷۳ـ ۲۹/۵/۱۳۹۰ هر دو صادره از سوي شعبه ۱۹ديوان به همراه تصوير رأي حل اختلاف شماره ۳۱۲ـ ۹ـ ۳۰/۸/۱۳۸۹ جهت استحضار ارسال مي‌گردد. نظر به اين که پرونده شاکيان مشترک بوده و در خصوص يک رأي واحد از سوي دو شعبه ديوان عدالت اداري آراء متناقض صادر گرديده، لذا خواهشمند است ضمن بررسي دستور فرماييد که کدامين رأي قابليت اجرايي را دارا مي باشد.
   گردش کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زير است:
الف: شعـبه هجـدهم ديوان عـدالت اداري در رسيـدگي به پرونـده شمـاره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۴۸۸۴با موضوع دادخواست آقاي سيدحسين افتخاري به طرفيت اداره کار و امور اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسته اعتراض به رأي شماره ۳۱۲ـ ۹ـ ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۰۱ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
درخصوص شکايت آقاي سيدحسين افتخاري به طرفيت اداره کار و امور اجتماعي شهر ساوجبلاغ به خواسته اعتراض به دادنامه شماره ۳۱۲ـ ۹ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف بدين توضيح که مشتکي‌عنه برابر مقررات به شکايت رسيدگي کرده است و نامبرده دليل و مدرکي که موجب بي‌اعتباري و تزلزل رأي معترضٌ‌به را فراهم کند ارائه و ابراز نداشته است و ايراد وي مبتني بر قانون و مقررات کار نيست، زيرا شاکي در متن دادخواسـت اقرار کرده است که قرارداد وي پايان يافته و براي سه ماه بعد تمديد شده و در ادامه تمـديد نشده اسـت. لذا ديوان به استـناد بند د ماده ۲۱ از قانون کار حکم به رد شکايت و ابرام رأي معترضٌ به صادر و اعلام مي کند. رأي ديوان قطعي است.
ب: شعـبه هجدهم ديوان عـدالت اداري در رسـيدگي به پـرونده شماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۴۸۴۱با موضوع دادخواست آقاي جواد کشن زارع بـه طرفيت اداره کار و امور اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسته اعتراض به رأي شماره ۳۱۰ـ ۹ ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۰۲ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
شاکي اظهار داشته است مشتکي‌عنه فوق‌الذکر به حقوق و ساير مطالبات قانوني از جمله برگشت به کار بعد از پايان سال ۱۳۸۹توجه نکرده و بر خلاف قانون و اصول دادرسي حکـم به محکوميت وي، صادر کرده است، لذا تقاضاي نقض رأي شماره ۳۱۰ـ ۹ـ ۳۰/۸/۱۳۸۹ را دارد. مشتکي عنه پرونده هيأت و لايحه دفاعيه را ارسال داشته است و ايراد معنون از سوي کارگر را مورد خدشه قرار نداده است ديوان با بررسي مدارک ابرازي از جمله شکايت شاکي و عدم دفاع طرف شکايت ادعاي مطروح را مقرون به صحت تشخيص داده به استناد مواد ? و ? و ?? و ??? از قانون کار و مواد ?? و ?? و ?? از قانون تأمين اجتماعي رأي معترضٌ‌به را مخدوش مي‌داند و الزام کارفرما به تمديد قرارداد موقت فاقد مبناي قانوني است، حکم به وارد دانستن شکايت و نقض رأي معترضٌ‌به و ارجاع امر به هيأت همعرض براي رسيدگي مجدد صادر و اعلام مي‌کند. رأي ديوان قطعي است.
ج: شعبه نـوزدهم ديوان عـدالت اداري در رسـيدگي به پـرونده شـماره ???????????????? با موضوع دادخواست آقاي ابوالفضل چنکشي به طرفيت اداره کار و امور اجتـماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسته اعتراض به رأي شماره ???ـ





?ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجب دادنامه شماره ????????????????ـ۲۶/۵/۱۳۹۰ ، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
با توجه به مفاد دادخواست خواهان و مستندات پيوست آن و با عنايت به اين که در رأي معترضٌ‌به حسب ادعاي خواهان به سابقه و پيشينه خدمتي وي در نزد کارفرما که مؤيد وجود رابطه کارگري و کارفرمايي موضوع مادتين ? و ? از قانون کار بوده است با توجه به دايمي بودن قرارداد کار، اخراج کارگر بدون رعايت مقررات ماده ?? قانون کار صورت گرفته است لذا دعواي مطروح را وارد تشخيص ضمن نقض رأي معترضٌ‌به براي رسيدگي مجدد و بررسي به مرجع همعرض ارجاع و احاله مي‌دارد. رأي ديوان قطعي است.
د: شعبه نوزدهـم ديوان عدالت اداري در رسيـدگي به پرونده شـماره ???????????????? با موضوع دادخواست آقاي احمد موسوي به طرفيت اداره کـار و امور اجتـماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسـته اعتراض به رأي شماره ???ـ ?ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجـب دادنامه شمـاره ????????????????ـ ۲۹/۵/۱۳۹۰ ، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
با توجه به مفاد دادخواست خواهان و مستندات پيوست آن و با عنايت به اين که در رأي معترضٌ‌به حسب ادعاي خواهان به سابقه و پيشينه خدمتي وي در نزد کارفرما که مؤيد وجود رابـطه کارگري و کارفرمـايي موضوع مادتين ? و ? از قانون کار بوده است، نظر به اين که کارگر با وصف اتمام قرارداد کار، اشتغال به کار داشته است وفق تبصره ? ماده ? قانون کار قرارداد کار وي دايمي تلقي مي‌شود لذا به جهت عدم رعايت مقررات ماده ?? قانون دعواي مطروح را وارد تشخيص ضمن نقض رأي معترضٌ‌به براي رسيدگي مجدد به مرجع همعرض ارجاع و احاله مي‌دارد. رأي ديوان قطعي است.
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ ياد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب ديوان تشکيل شد. پس از بحث و بررسي، با اکثريت آراء به شرح آينده به صدور رأي مبادرت مي¬کند.
د: شعبه نوزدهـم ديوان عدالت اداري در رسيـدگي به پرونده شـماره ???????????????? با موضوع دادخواست آقاي احمد موسوي به طرفيت اداره کـار و امور اجتـماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسـته اعتراض به رأي شماره ???ـ ?ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجـب دادنامه شمـاره ????????????????ـ ۲۹/۵/۱۳۹۰ ، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
با توجه به مفاد دادخواست خواهان و مستندات پيوست آن و با عنايت به اين که در رأي معترضٌ‌به حسب ادعاي خواهان به سابقه و پيشينه خدمتي وي در نزد کارفرما که مؤيد وجود رابـطه کارگري و کارفرمـايي موضوع مادتين ? و ? از قانون کار بوده است، نظر به اين که کارگر با وصف اتمام قرارداد کار، اشتغال به کار داشته است وفق تبصره ? ماده ? قانون کار قرارداد کار وي دايمي تلقي مي‌شود لذا به جهت عدم رعايت مقررات ماده ?? قانون دعواي مطروح را وارد تشخيص ضمن نقض رأي معترضٌ‌به براي رسيدگي مجدد به مرجع همعرض ارجاع و احاله مي‌دارد. رأي ديوان قطعي است.
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ ياد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب ديوان تشکيل شد. پس از بحث و بررسي، با اکثريت آراء به شرح آينده به صدور رأي مبادرت مي کند.
 
رأي هيأت عمومي
اولاً : تعارض در آراء مندرج در گردش کار محرز است.
ثانياً : از تبصره۲ ماده ۷ قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹مبني بر اين که در کارهايي که طبيعت آنها جنبه مستمر دارد در صورتي که مدتي در قرارداد ذکر نشود قرارداد دايمي تلقي مي‌شود، مستفاد مي‌شود که در صورت ذکر مدت در قرارداد کار ولو آن که طبيعت آن جنبه مستمر داشته باشد، قرارداد کار موقت تلقي مي‌شود. بنابراين چون در پرونده‌هاي موضوع تعارض شکات به موجب قرارداد با مدت معين به کار اشتغال داشته‌اند و پس از انقضاي مدت قرارداد با اشتغال در کارگاه به نحو ضمني قرارداد کار با مدت موقت آنان تجديد شده است، مفيد اين معني است که همان قرارداد کار با مدت موقت براي مدت ديگري تجديد شده و دلالتي بر تغيير ماهيت قرارداد کار از مدت موقت به قرارداد دايم ندارد، بنابراين دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۰۱ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰ شعبه هجدهم ديوان عدالت اداري در حدي که متضمن اين معني است صحيح و موافق مقررات تشخيص مي‌شود. اين رأي به استناد بند ۲ ماده ۱۲و ماده ۸۸قانون تشکيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري براي شعب ديوان و ساير مراجع اداري مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.
          
                                                                                                         هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
                                                                                                         معاون قضائي ديوان عدالت اداري
                                                                                                                       علي مبشري

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
ابطال مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در تهران
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:56

 

کد مطلب : ۵۱ تاریخ مطلب : ۱۳۹۳/۰۹/۰۲

رأي شماره ۸۷/۴۰۶، ۴۰۷ با موضوع ابطال مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در تهران

: ابطال بند ۶ شق (ز) مصوبه جلسه ۲۳۱ مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۵ و دستور شماره ۳۲۳۲/۶۱۵ مورخ ۱/۳/۱۳۸۶ شهرداري تهران.



تاريخ دادنامه : ۳/۶/۱۳۸۷
شماره دادنامه: ۸۷/۴۰۶، ۴۰۷

کلاسه پرونده: ۸۷/۵۲، ۸۶/۵۸۳
موضوع رأي: ابطال بند ۶ شق (ز) مصوبه جلسه ۲۳۱ مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۵ و دستور شماره ۳۲۳۲/۶۱۵ مورخ ۱/۳/۱۳۸۶ شهرداري تهران.
مقدمه: شکات به شرح دادخواست تقديمي اعلام داشته‎اند، شوراي شهر تهران مصوبه‎اي تحت عنوان «چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در شهر تهران» صادر و به شهرداري اجازه داده است از ابتداي سال ۱۳۸۵ از هر نوع تابلو که بنحوي از انحاء جهت معرفي کالا يا خدمات مورد استفاده قرار مي‎گيرد «هزينه تبليغات» دريافت نمايد. در بند (ز) مصوبه تابلوهاي منصوب بر سردرب واحدهاي دولتي از پرداخت هزينه تبليغات معاف محسوب شده‎اند اما در قسمت اخير مصوبه مذکور بدون هيچ دليلي تابلوهاي شرکتهاي دولتي و بانکها از اين معافيت محروم شده‎اند. در اجراي اين مصوبه شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) با گزارش خلاف واقع و مجرمانه جلوه دادن نصب تابلو نام شرکتهاي دولتي (بانکها) از دادسراي ناحيه ۷ دستور تخريب تابلوهاي نام بانکها را اخذ نموده است. مصوبه شوراي شهر و هم نحوه تفسير موسع شهرداري از آن به دلايل زيرخلاف قانون است. بانکها آمادگي دارند جهت تابلوهاي تبليغاتي خود هزينه مورد نظر را پرداخت نمايند. اما تابلوهائي که صرفاً يک شرکت دولتي (بانک) در آن درج شده است شرعاً و قانوناً تابلوي تبليغاتي محسوب نمي‎گردد و نبايد با تابلو نام، همان برخوردي شود که با تابلوي تبليغاتي صورت مي‎گيرد.  ۲- همانگونه که از نام مصوبه مشخص مي‎شود و در متن ماده واحده به آن اشاره شده است، موضوع مصوبه، تابلوهاي صنفي مي‎باشد. شرکتهاي دولتي و بانکها، جزء اصناف و کسبه محسوب نمي‎شوند تا مقررات اصناف شامل بانکها و شرکتهاي دولتي محسوب شود! «صنف» واحدهاي تجارتي کوچک کسبه و پيشه وران بوده و هرگز در طول تاريخ، سازمانهاي دولتي در رديف اصناف و مشمول احکام آنان محسوب نشده‎اند! ۳- باتوجه به اينکه در قانون به عبارات «از ابتداي سال ۱۳۸۵» اشاره شده است، شهرداري ابتدا تابلوهايي را که از تاريخ مصوبه به بعد نصب شوند، مشمول مصوبه مي‎دانست اما با تغيير موضع مصوبه را عطف بماسبق کرده و تابلوهايي را که قدمت چندين ساله دارند مورد حمله قرار داده و قصد تخريب آنها را دارد. همچنين اين مصوبه بر خلاف اصل ۴۴ و ۵۱ قانون اساسي و همچنين بند (ب) ماده ۳۰ قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين مصوب ۱۳۷۳که بر طبق آن وضع هرگونه عوارض براي بانکها منوط به تصويب شوراي اقتصاد خواهد بود و همچنين بر خلاف ماده ۲ قانون نوسازي و عمران شهري مصوب سال ۱۳۴۷ و تبصره ۳ ماده مذکورمي‎باشد .همچنين ماده ۴ قانون محاسبات عمومي مصوب سال ۱۳۶۶ و ماده ۲ قانون نظام صنفي و رأي وحدت رويه شماره ۶۰۲ مورخ ۲۶/۱۰/۱۳۷۴ هيأت عمومي ديوان عالي کشور و رأي ۴۴۹ مورخ۱۳۸۴/۹/۶ هيأت عمومي ديوان عدالت اداري و مصوبه مورخ ۲/۱۱/۱۳۸۲ مي‎باشد، لذا تقاضاي ابطال مزبور را دارد. مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران در پاسخ طي نامه شماره ۳۲۷۴/۱۵ مورخ۲۴/۲/۱۳۸۷ اعلام نموده است، به استناد مصوبه هفتادمين جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر و بند (ب) و (ج) ماده واحده اصلاحيه مصوب سامان دهي تبليغات محيطي سازمان زيباسازي شهر به نيابت از شهرداري تهران به عنوان متولي اصلي اعمال مديريت و نظارت بر تبليغات محيطي مي‎شود تا در مورد واگذاري امتياز بهره‎برداري از فضاهاي تبليغاتي شهر اعم از عرصه و اعيان به صورت جزئي و کلي و براي مدت معين به اشخاص حقيقي يا حقوقي در قبال اخذ سهم درآمد سازمان اقدام نمايد. ۲- در اجراي مصوبات شوراي اسلامي شهر، صاحبان و متصديان کليه حرف و مشاغل اعم از توليدي، توزيعي، خدماتي، فرهنگي و تجاري به منظور بهره‎برداري از ابزارهاي تبليغاتي مورد نظر خود که بنحوي از انحاء جهت معرفي کالا، کاربري صنف و ارائه هر نوع کالا و خدمات و يا به منظور انتقال پيام مشخص در محدوده قانوني وحريم شهر تهران که در معرض ديد عموم است ) الزاماً مي‎بايست از سازمان زيباسازي با رعايت ضوابط مصوب) پروانه اخذ و شماره مجوز در تابلوها قيد شود در غير اين صورت شهرداري مي‎تواند به استناد مصوبه شماره ۴۳۸/۱۴۰/۱۶۰ مورخ ۲/۱۱/۱۳۶۵ قائم مقام وزير کشور در شهرداري تهران که با اختيارات حاصل از بند يک ماده ۳۵ قانون تشکيلات شوراهاي اسلامي کشور صادر شده و طبق ماده ۵۷ قانون شهرداري لازم الرعايه مي‎باشد و همچنين نظريه کميسيون آيين دادرسي کيفري به شماره ۶۳۵۵/۷ مورخ ۲۴/۸/۱۳۸۵ رأساً نسبت به جمع آوري تابلوهاي غيرمجاز اقدام نمايد. ۳- به استناد بند ۶ قسمت (ز) مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات¬محيطي، ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در شهر تهران مصوب ۲۳۱ جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر و بانکها مي‎بايست نسبت به اخذ مجوز از سازمان زيباسازي و پرداخت هزينه تبليغات اقدام نمايند و مصوبه فوق‎الذکر تفکيکي بين تابلوهاي صنفي يا تبليغاتي قائل نشده است و به صراحت اعلام شده است. هر نوع پيکره يا سازه‎اي که بنحوي از انحاء جهت معرفي کالا، کاربري صنف و ارائه هر نوع کالا و يا خدمات و .... مي‎بايست نسبت به پرداخت هزينه تبليغات و اخذ مجوز اقدام نمايند که با اندک تامل در متن مصوبه محرزخواهد شد که استدلال خواهان مخالف نص صريح مصوبه بوده و جهت فراز از هزينه تبليغات بوده است. شوراي اسلامي شهر تهران در پاسخ طي نامه شماره ۱۳۴۸/۱۶۰ مورخ ۱۲/۳/۱۳۸۷ اعلام داشته است، ۱- بر مبناي بند ۲۶ ماده ۷۱ قانون تشکيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدي تصويب بهاي خدمات بر عهده شوراي اسلامي شهرها است که هزينه تبليغات محيطي به عنوان يکي از مصاديق بهاي خدمات در نظر گرفته شده است. ۲- معافيت از هر امري من جمله تعهدات مالي و بدهي هاي ديواني نيازمند دليل است و عدم اعطاي معافيت نيازمند دليل نيست بلکه متقاضي معافيت بايد دليل خود مبني بر ضرورت برخورداري از معافيت را اعلام دارد، در اين خصوص نيز دلايلي که موجبات برخورداري بانکهااز معافيت نسبت به حقوق ديوان را فراهم آورد ارائه نشده است. ۳- بهاي خدمات ناظر به تبليغ ارائه خدمات و يا به منظور انتقال پيام مشخص در محدوده قانوني شهر است و منحصر به اصناف نمي‎باشد. ۵- حسب مندرجات بند (ب) ماده واحده اصلاحي مورخ ۱۳/۴/۱۳۸۵ مصوبه مورد بحث موضوع تابلو مي‎تواند تبليغ ارائه خدمات باشد و ذکر نام بانک نيز يکي از مصاديق بارز تبليغ محل ارائه خدمات است. مؤيد اين ادعا به کارگيري تابلوهاي متنوع بانکها است، خصوصاً از محلهايي که شعب بانکها در کنار يکديگر قرار دارند. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري درتاريخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علي‎البدل شعب ديـوان تشكيل و پس از بحث و بـررسي و انجام مشاوره بـا اکثريت آراء بـه شرح آتي مبادرت بـه صدور رأي مي‎نمايد.

رأي هيأت عمومي
با عنايت به حدود اختيارات شوراي اسلامي شهر در زمينه وضع عواض محلي جديد و يا افزايش نرخ آن به شرح مقرر در تبصره يک ماده ۵ قانون موسوم به تجميع عوارض مصوب ۱۳۸۱ و همچنين تصويب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداري و سازمانهاي وابسته به آن با رعايت آيين‎نامه مالي و معاملات شهرداريها موضوع بند ۲۶ ماده ۷۱ قانون تشکيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اينکه تابلوهاي منصوبه بر سر درب اماکن تجاري و اداري علي القاعده مبين معرفي محل استقرار و فعاليت اماکن مذکور است و الزاماً متضمن تبليغاتي در زمينه ارائه خدمات مربوط نيست و اصولاً شهرداري در خصوص مورد ارائه کننده خدمتي نمي‎باشد تا ذيحق به دريافت بهاي آن باشد. بنابراين قسمت اخير بند ۶ رديف (ز) ماده واحده مصوب دويست و سي و يکمين جلسه مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۵ شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر لزوم اخذ بهاي خدمات مورد ادعاي شهرداري تحت عنوان (هزينه تبليغات محيطي) بابت تابلوهاي منصوبه بر سر درب شرکتهاي دولتي، شعب بانکها و مؤسسات اعتباري مغاير هدف و حکم مقنن و خارج از حدود اختيارات شوراي اسلامي شهر تهران تشخيص داده مي‎شود و مستنداً به قسمت دوم اصل ۱۷۰ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و ماده يک و بند يک ماده ۱۹ و قسمت اخير ماده ۲۰ و ماده ۴۲ قانون ديوان عدالت اداري مصوب ۱۳۸۵ از تاريخ ۱/۱/۱۳۸۵ (تاريخ اجراء مصوبه مورد اعتراض) ابطال مي‎شود.

                                                                                           هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
                                                                                           معاون قضائي ديوان عدالت اداري
                                                                                                         مقدسي‎فرد

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
بسیج مکتب شهادت و...
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:50

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
خرده‌فروشی‌ها تجمیع می‌شوند/ افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 20:11

مدیر کل دفتر توسعه بازار کالا، خدمات و نظارت بر استاندارد مصرف از افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار خبر داد و اعلام کرد: از راه‌اندازی واحدهای خرده‌فروشی مواد غذایی جلوگیری می شود و این واحدها در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت تجمیع خواهند شد.

به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از ایسنا، کلامی امروز - سه‌شنبه - در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود بیش از دو میلیون واحد خرده‌فروشی در کشور، اظهار کرد: در دنیا به ازای بیش از 130 مشتری یک مغازه خرده‌فروشی وجود دارد در حالی که در ایران به ازای هر 30 نفر یک مغازه خرده فروشی راه اندازی شده است.

تجمیع خرده‌فروشی‌ها در قالب فروشگاه زنجیره‌ای

وی تصریح کرد: در گام اول از افزایش مغازه های خرده فروشی و صدور راه اندازی این واحدها جلوگیری خواهد شد و پس از آن نیز برنامه برای تجمیع آن‌هاست تا تعداد واحدهای خرده فروشی افزایش یابد و رقابت ایجاد شود.

کلامی اظهار کرد:‌ در حال حاضر تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور کم است و این فروشگاه‌ها رقابتی نیستند.

مدیر کل دفتر توسعه بازار کالا و خدمات و نظارت بر استاندارد مصرف اظهار کرد: در حال حاضر واحدهای خرده فروشی بر اساس سود خود، تعیین کننده فروش نوع کالا به مشتری هستند.

تعداد میادین میوه و تره بار افزایش می یابد

وی همچنین اظهار کرد:‌ تعداد میادین میوه و تره بار در کشور کافی نیست و چگونگی پراکندگی آن ها نیز با نیاز مردم متناسب نیست. لذا برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش میادین میوه و تره بار است.

به گفته کلامی با توجه به این که نظام توزیع در کشور ما سنتی است در حق مصرف‌کننده اجحاف می شود. لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال تغییر نظام توزیع توسط شرکت‌ها است. همچون نظام توزیع دارو که کاملا توسط شرکت‌های پخش انجام می‌شود و از تعدد واسطه‌ها و سوء استفاده وافزایش قیمت دراین مسیر جلوگیری شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر 20 درصد از محصولات زراعی و باغی به صورت بسته‌بندی عرضه می شوند که از طریق شرکت های پخش توزیع‌شان صورت می گیرد اما بیش از 80 درصد از این محصولات به صورت فله‌ای هستند که به دلیل مشکل زیرساختی و نبود بسته بندی، نظام توزیعی سنتی و واسطه ای دارند.

مدیر کل دفتر توسعه بازار کالا و خدمات و نظارت بر استاندارد مصرف با اشاره به اینکه قیمت گذاری که یکی از وظایف بخش بازرگانی داخلی است، گفت: این سیاست را در پیش گرفته ایم که حرکت به سمت عرضه و تقاضا و ایجاد فضای رقابتی باشد.

 

احتمال نصب اتیکت روی کالا به جای درج قیمت کالا

کلامی همچنین از احتمال تغییر شیوه نصب قیمت روی کالاها خبر داد و گفت:‌ در اتاق فکر، روش بهتر برای حفظ حقوق مصرف کننده در زمینه نصب اتیکت یا درج قیمت کالا در حال بررسی است.

وی افزود: در کشورهای دیگر در مراکز عرضه به جای درج قیمت روی کالا، اتیکت نصب می کنند اما در کشور ما همه واحدهای تولیدی باید قیمت را روی کالا درج کنند و این یعنی قیمت گذاری که باعث شده مصرف‌کنندگان هیچ کاهش قیمت را تجربه نکنند.

قیمت مرغ هنوز با قیمت حمایتی آن فاصله دارد

همچنین اصغر فغفوری - مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین و توزیع کالا - درباره افزایش قیمت گوشت مرغ با وجود افزایش عرضه آن گفت: تنظیم بازار محصولات کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است اما با توجه به این که قیمت حمایتی هر کیلوگرم مرغ 7000 تومان است اکنون این قیمت کمتر از 7000 تومان بوده و با قیمت تمام شده و حمایتی فاصله داریم. همچنین نهاده‌های صنعت مرغ وارداتی است و با ارز مبادله‌ای محاسبه می شود. لذا باید از تولید حمایت کنیم.

تنظیم بازار کالاهای صنعتی بر عهده وزات صنعت، معدن و تجارت

فغفوری یادآور شد: کالاهای اساسی که جزو کالاهای تنظیم بازاری هستندف توسط مسئولان ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری می شوند. کالاهای کشاورزی نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی باید تنظیم بازار شوند و کالاهای صنعتی به عنوان کالاهای گروه دوم تنظیم بازارشان بر عهده معاونت بازرگانی داخلی است.

به گفته وی، فولاد، سیمان،‌ آلومینیوم، مس، تایر، کاغذ چاپ و نشر، محصولات شوینده و محصولات پتروشیمی کالاهای گروه دوم و صنعتی هستند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین و توزیع کالا یادآور شد: وظیفه اصلی بازرگانی داخلی بعد از اجرای قانون تمرکز وظایف به بخش کشاورزی، کاهش هزینه‌های مبادله است که شامل هزینه‌های رساندن کالا به مصرف‌کننده نهایی داخلی به غیر از هزینه‌های تولید کالا می شود.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
مشاغل خانگی و جمعه بازارها تهدیدی برای صنوف هستند
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 20:9

نـماینده استان یزد در اتاق اصناف ایران گفت: مشاغل خانگی تعریف مشخصی ندارند.

جلیل‌خادم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: تعامل با وزارتخانه‌های مرتبط دولت در بحث صادرات و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مختلف فرصتی مناسب برای اصناف است مشاغل خانگی و جمعه بازار‌ها اکنون یك تهدید جدی برای اصناف به حساب می‌آیند كه باید با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد: رئیس اتاق باید مسئله حل مشکل مـالیات بخصوص مالیات بر ارزش افزوده را در دستور كار قرار دهد، اتاق اصناف باید پیگیری كند كه صـنوف سراسر كشور اینقدر كارشان را با واسطه انجام ندهند و بتوانند قدرت اجرایی هم داشته باشند.

خادم‌زاده تصریح کرد: تـفاهم‌هایی كه با وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه مالیات صورت گرفت، نقطه قوت اتاق اصناف به حساب می‌آید و نقطه ضعف هم این است كـه بـرای بازرسی ها بودجه لازم تخصیص داده نشده است.

وی افزود: اتاق اصناف ایران بایدبـرای تامین منابع مالی اتاق های اصناف استانها تمرکز بیشتری بر مراكز اسـتـان‌ها بگذارند. مثلا در استان یزد كه استان كوچكی هم هـسـت‌، در مركز استان 30 هزار واحدصنفی هست و در شـهـرستان میبد 2500 واحد صنفی فعال است.

خادم‌زاده با بیان اینکه منابع مالی اتاق‌های اصناف شهرستان بسیار ناچیز است، افزود: اتاق اصناف ایران باید راهکار مناسبی برای تامین منابع مالی اتاق های اصناف شهرستان ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس اتاق اصناف ایران نیز همچنین باید اشراف كامل به قانون نظام صنفی داشته باشد و رسته‌های شغلی اصناف را به خوبی بشناسد و دیدش هم تنها پایتخت نباشد و مراكز استان‌ها را هم لحاظ كن

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
اصلاح قانون نظام صنفی ضروری است و باید در اولویت قرار گیرد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 20:6

نماینده اتاق اصناف شهرستان رشت در استان گیلان در گفت‌و‌گو با اصناف ایران گفت: اصلاح قانون نظام صنفی ضروری است و باید در اولویت برنامه‌های هیأت رئیسه اتاق قرار گیرد.

مهدی مایه در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: در بعضی از بخش‌ها بخصوص اصلاح قانون نظام صنفی با مشكل روبرو هستیم كه لازم است رفع شود، یكی از ایرادات اصلی قانون نظام صنفی فرصت دو دوره ای است که نمایندگان تنها می توانند در دو دوره 4 ساله حضور داشته باشند که این امر منطقی نیست.

وی ادامه داد: اتاق اصناف ایران باید وارد بخش‌های كلان اقتصادی شود، چرا كه ما می‌توانیم علاوه بر حضور در عرصه تنها در تولید و صادرات در بخش‌های كوچك در بخش‌های كلان نیز ورود داشته باشیم .

مایه تصریح کرد: تكثر واحدهای صنفی باعث رکود در بازار شده است و باید حدود صنفی اجرا گردد. یك واحد صنفی برای راه اندازی مغازه خود میلیون‌ها تومان هزینه می‌كند، و در شرایطی كه یك مغازه دیگر مشابه او در همان نزدیكی باز ‌شود، این باعث می‌شود كه امنیت اقتصادی آن شغل پایین بیاید.

وی افزود: اصناف ظرفیت‌های زیادی دارند كه می‌توانند با بهره‌مندی از تسهیلات سازمان تامین اجتماعی یا معافیت های لحاظ شده در قانون كار بتوانند 3 یا 4 تا كارگر را بدون تحمیل هیچ هزینه ای به دولت، جذب كنند.

مایه با بیان اینکه بودجه بازرسی ونظارت در اتاق های اصناف شهرستان ها کم است، افزود: واحد بازرسی و نظارت با کمبود بودجه مواجه است و در پرداخت حقوق بازرسان با مشکلات عدیده روبه هستیم .

وی تاکید کرد: واحد بازرسی و نظارت در اتاق‌ها باید ردیف بودجه داشته باشند و در بازنگری قانون نظام صنفی است كه یك سوم از درآمد تعزیرات به اتاق اصناف اختصاص داده شود، اما با وجود تصویب آن این مصوبه بصورت دقیق اجرایی نشده است.

مایه تصریح کرد: تشکیل كمیسیون‌های تخصصی فعال لازمه فعالیت‌ تشکل‌های اصناف در سراسر کشور است که باید جلسات آن با حضور افراد متخصص و کارشناس برگزار شود.

وی در ادامه گفت: اصناف باید از مصرف سرانه كالاهای مورد نیاز مردم آمار دقیق داشته باشند كه در بخش‌های مختلف‌، سرانه مصرف جامعه چه میزان است. در این چند ساله با تشكیل اتاق اصناف مردم بیشتر با این اتاق آشنا شدند و فعالیت آنها را دیدند و می‌دانند كه در صورتی كه بازار با كمبود كالا مواجه شود، مقصر اصناف نیستند.

مایه تصریح کرد: اصناف باید آمارگیری دقیقی از مصرف مردم داشته باشند . تا در زمان نقصان كالا به کنترل بازار کمک کنند. اگر می‌خواهیم در ساماندهی بازار نقش داشته باشیم، باید تلاش كنیم حضوری مطلع و مستند و متکی به با آمار دقیق داشته باشیم و سعی كنیم اطلاعات مان همیشه به روز باشد


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
در نماگرهاي بهاري بانك مركزي اعلام شد؛ مطالبات بانك‌ها فراتر از حجم نقدينگي
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 20:5

جديدترين گزارش بانك مركزي نشان مي‌دهد كه ارزش مطالبات سيستم بانكي از بخش‌هاي دولتي و غيردولتي به ارزش ٦٣٦ هزار ميليارد تومان رسيده است كه اين مبلغ حدود١٨ هزار ميليارد تومان بيش از كل رقم ارزش نقدينگي (حجم نقدينگي) كشور در سه ماه ابتداي سال جاري است. كل نقدينگي در بهار امسال معادل ٦١٨ هزار ميليارد تومان بوده است.
به گزارش «اعتماد»، بانك مركزي جديدترين آمارها از شاخص‌هاي عمده اقتصادي مربوط به بهار ١٣٩٣ را منتشر كرد كه براساس آمارهاي اعلام شده، به صورت رسمي نرخ رشد اقتصادي ٦/٤ درصد در سه ماهه ابتدايي امسال تاييد شد.
به گزارش خبرنگار «اعتماد»، بانك مركزي در روزهاي ابتدايي مهرماه امسال، گزارشي مقدماتي از سه ماهه ابتدايي امسال را بر روي خروجي سايت خود قرار دارد. جداول منتشر شده در اين گزارش، عدد ٦/٤ درصد از نرخ رشد اقتصادي بهار ١٣٩٣ را نشان مي‌داد. اما اين‌بار بانك مركزي به صورت رسمي، در هفتاد و ششمين نماگرهاي اقتصادي خود، گزارشي از وضعيت شاخص‌هاي عمده اقتصادي را منتشر كرد. آمارها بيانگر اين است كه در بهار امسال، نرخ رشد اقتصادي با نفت ٦/٤ درصد و بدون نفت ٤/٤ درصد بوده است؛ اين در حالي است كه نرخ رشد اقتصادي در بهار سال ١٣٩٢، يعني سه ماهه اول سال گذشته، با نفت منفي ١/٤ درصد و بدون نفت منفي ٤/١ درصد بود.
در ميان جداول بانك مركزي، آنچه بيش از پيش در كنار نرخ رشد اقتصادي جلب‌توجه مي‌كند، ارزش افزوده بخش‌هاي مختلف اقتصادي است. آمارها حاكي از آن است كه نرخ رشد اقتصادي تمام بخش‌هاي اقتصادي از رشد به نسبت خوبي برخوردار بوده است؛ به طوري كه ارزش افزوده بخش نفت در انتهاي بهار ١٣٩٣ به پنج هزار و ٢٤٧ ميليارد تومان مي‌رسد، اما اين رقم در بهار سال ١٣٩٢ حدود چهار هزار و ٩٤٤ ميليارد تومان اعلام شده بود.
در عين حال، آمارهاي بانك مركزي از رشد مطلوب نرخ رشد ساير بخش اقتصادي خبر مي‌دهد. نرخ رشد بخش كشاورزي در بهار امسال ٣/٣ درصد، بخش صنايع و معادن ١/٨ درصد، صنعت و معدن ١/١٠ درصد، ساختمان ١/٢ درصد و خدمات ٧/٣ درصد گزارش شده و اين در حالي است كه نرخ رشد بخش صنايع و معادن در بهار سال گذشته منفي ٧ درصد، صنعت و معدن منفي ٦/٧ درصد، ساختمان منفي ٨/٧ درصد و خدمات منفي ١/١ درصد بود.

وضعيت دارايي‌هاي خارجي سيستم بانكي

بانك مركزي اطلاعات منتشر شده از وضعيت متغيرهاي پولي و اعتباري را نيز در گزارش جديد خود به روز كرده است. براساس اين گزارش، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي در انتهاي خردادماه امسال ٨/١٢٨ درصد، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك‌ها ٦/١٠٤ درصد و خالص دارايي‌هاي سيستم بانكي ١٢٤ درصد رشد داشته است؛ به طوري كه در خردادماه امسال خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي در رقم ١٧٠ هزار و ١٩٧ ميليارد تومان، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك‌ها در رقم ٣٧ هزار و ١١٧ ميليارد تومان و خالص دارايي‌هاي خارجي سيستم بانكي در رقم ٢٠٧ هزار و ٣١٥ ميليارد تومان قرار گرفت.
همچنين بدهي بخش غيردولتي به بانك‌ها در خردادماه امسال ٢/٢١ درصد و بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي ٤/٢٥ درصد افزايش پيدا كرده است؛ به نحوي كه بدهي بخش غيردولتي به كل بانك‌ها ٥١٢ هزار و ٤٤١ ميليارد تومان و بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي ١٢٣ هزار و ٦٥٩ ميليارد تومان اعلام شده است.

نرخ رشد نقدينگي

در ميان جداول بانك مركزي همچنين آمارهايي در رابطه با پايه پولي كشور و نرخ رشد نقدينگي ديده مي‌شود؛ به طوري كه پايه پولي كشور از ١١٤ هزار و ٩٤٣ ميليارد تومان در پايان سال ١٣٩٢، به ١١٢ هزار و ٧٤٤٧ ميليارد تومان در بهار سال ١٣٩٣ رسيده است. از سوي ديگر، آمارهاي بانك مركزي از كاهش نرخ رشد پايه پولي خبر مي‌دهد و نرخ رشد پايه پولي كشور در حالي كه در سال ١٣٩٣ حدود ٨/١٧ درصد بود، در سه ماهه ابتدايي امسال به منفي ٣/٢ درصد كاهش يافته است.

همچنين نرخ رشد اسكناس و مسكوك در دست اشخاص براساس گزارش بانك مركزي در بهار سال ١٣٩٣ منفي ٣/١٣ درصد، نرخ رشد سپرده‌هاي ديداري منفي ٥/٠ درصد، نرخ رشد سپرده‌هاي غيرديداري (شبه پول) ٩/٥ درصد، نرخ رشد كل سپرده‌هاي بخش غيردولتي ٩/٤ درصد و نرخ رشد نقدينگي ٩/٣ درصد (حدود ٦١٨ هزار ميليارد تومان) اعلام شده است.
اين در حالي است كه نرخ رشد اين متغيرها در سال ١٣٩٢ متفاوت بود. بانك مركزي، نرخ رشد اسكناس و مسكوك در دست اشخاص در سال ١٣٩٢ را حدود ٦/١ درصد، نرخ رشد سپرده‌هاي ديداري را ٣/٦ درصد، نرخ سپرده‌هاي غيرديداري (شبه پول) را ٣٧ درصد، نرخ رشد كل سپرده‌هاي بخش غيردولتي را ٢/٣١ درصد و نرخ رشد نقدينگي را ١/٢٩ درصد گزارش كرده بود.
همچنين در گزارش اخير بانك مركزي از وضعيت سپرده‌هاي ديداري بانك‌ها نزد بانك مركزي، حاكي از آن است كه رقم آن از ٨ هزار و ٢٠٨ ميليارد تومان در فروردين‌ماه ١٣٩٣ به ٤ هزار و ٧٨٥ ميليارد تومان در خردادماه امسال كاهش يافته است.

بدهي دولت به بانك مركزي و بانك‌ها

نماگرهاي بانك مركزي، وضعيت بدهي دولت به بانك مركزي و بانك‌ها را نيز نشان مي‌دهد. بر اين اساس، بدهي دولت به بانك مركزي در بهار امسال به رقم ١٩ هزار و ١١٤ ميليارد تومان و بدهي دولت به بانك‌ها به ٨١ هزار و ٨٣٧ ميليارد تومان رسيده است. همچنين بدهي شركت‌ها و موسسات دولتي به بانك مركزي در سه ماهه ابتدايي امسال بالغ بر ١٩ هزار و ١٩٤ ميليارد تومان و به بانك‌ها ٣ هزار و ٥١٣ ميليارد تومان اعلام شده است. گزارش بانك مركزي در عين حال، از مطالبات حدود ٦٣٦ هزار ميليارد توماني سيستم بانكي از بخش‌هاي دولتي و غيردولتي خبر مي‌دهد.

وضع مالي دولت

در اين ميان، آمارهاي بانك مركزي متذكر مي‌شود درآمد دولت در سه ماهه ابتدايي امسال نسبت به بهار سال ١٣٩٣ با رشد مطلوبي همراه بوده است. درآمد دولت در بهار امسال بالغ بر ١٥ هزار و ٩٨٤ ميليارد تومان بوده و اين در حالي است كه اين رقم در بهار سال گذشته حدود ١٢ هزار و ٧٣٠ ميليارد تومان گزارش شده بود. در همين حال، پرداخت‌هاي هزينه‌يي (جاري) به ٣٣ هزار و ٢٠١ ميليارد تومان، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌يي به ١٣ هزار و ٨٩٤ ميليارد تومان، تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي به ٣٢ ميليارد تومان و كسري تراز عملياتي به ١٨ هزار و ٦٣٥ ميليارد تومان رسيده است.
همچنين آمارهاي بانك مركزي، از وضعيت درآمدهاي مالياتي حاكي از آن است كه درآمد ماليات‌هاي مستقيم در بهار ١٣٩٣ به ٦ هزار و ٥٩٥ ميليارد تومان درآمد ماليات‌هاي غيرمستقيم به ٥ هزار و ٤٥٤ ميليارد تومان افزايش يافته است؛ اين در حالي است كه درآمد ماليات‌هاي مستقيم در سه ماهه اول سال ١٣٩٢ بالع بر ٤ هزار و ٩٣٠ ميليارد تومان و درآمد ماليات‌هاي غيرمستقيم ٣ هزار و ٢٧٤ ميليارد تومان بود.
از سوي ديگر، در ميان نماگرهاي بانك مركزي، همچون چند فصل گذشته، همچنان جاي آمار توليد و صادرات نفت خالي است. آخرين آمارها در اين رابطه به سال ٩١ مربوط مي‌شود و از آن زمان تاكنون، هيچ آماري از توليد و صادرات نفت منتشر نشده است.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
مردم باید معترض مالیات بر ارزش افزوده باشند
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:58
به گزارش اتاق اصناف ایران، روزنامه شهروند با غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
 
در ابتدا می‌خواستم اساساً توضیح بدهید که تعریف مالیات بر ارزش افزوده چيست؟
 
اگر بخواهيم ارزش افزوده را به زبان ساده بيان كنيم، ارزش افزوده عبارت است از ما‌به‌التفاوت ستانده و داده. به عبارت ساده‌تر و در عمل ارزش افزوده يعني: فروش منهاي خريد.
 
اگر ممکن است برای روشن شدن بحث، در این رابطه یک نمونه عینی ارایه دهید؟
 
برای توضیح بیشتر يك كارگاه كفاشي را در نظر بگيريد كه اقدام به توليد كفش مي‌كند. اين كارگاه براي توليد يك جفت كفش احتياج به مواداوليه به شرح زير دارد كه هركدام را به قيمت‌هايي كه در فهرست زير آمده است، ‌خريداري مي‌کند: چرم رويه ٣٥,٠٠٠ ريال، كفي كفش ٢٥.٠٠٠ ريال، ميخ كفاشي ١.٠٠٠ ريال، چسب كفاشي: ٨٠٠ ريال، نخ كفاشي ٥٠٠ ريال
 
بنابراين مجموع خريد اين كارگاه كفاشي براي توليد يك جفت كفش ٦٢,٣٠٠ ريال است. بعد از انجام يكسري عمليات روي مواداوليه خريداري شده، يك جفت كفش توليد مي‌شود. توليدكننده كفش، يك جفت كفش را به قيمت ١٢٠.٠٠٠ ريال مي‌فروشد.
 
با توجه به تعريف فوق، ارزش افزوده ايجاد شده توسط توليدكننده كفش عبارت خواهد بود از: خريد ـ فروش = ارزش افزوده
٤,٦١٦ = ٨درصد × ٥٧.٧٠٠ = ٦٢.٣٠٠ ـ ١٢٠.٠٠٠= ارزش افزوده
 
بنابراین مشاهده می‌کنید که این مالیات چندباره اخذ نشده بلکه در مجموع ٤,٦١٦ ریال اخذ می‌شود همین فرمول در مورد طلا هم صادق است. یعنی در تبدیل شمس به طلا و زیورآلات در مجموع در چند مرحله همان ٨‌درصد فعلی اخذ می‌شود نه بیشتر.
اما هر چرخه کالایی خریداری شده که مالیاتی داده است، در مجموع این هزینه را بالا برده و از کل ٨‌درصد گرفته می‌شود!
 
اگر طلای شمش ١٠ دلار خریده شود و ده‌ها دلار هزینه بشود و نهایتش بشود ١١٠ دلار باز هم اگر ٨‌درصد را بگیریم این مبلغ یک عدد جمع شده است که مالیات‌هایش به جیب تولید برگشته است. سیستم حسابداری این موضوع ساده است. در حساب‌های هر مجموعه‌ای، یک بخش برای مالیات بر ارزش افزوده ایجاد می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده پرداختی برای هر بخش مجموعه تولیدی یک ستون و دریافتی‌هایش ستون دیگر می‌شود؛ اگر بیشتر کسی مالیات بر ارزش افزوده داده باشد از سازمان امور مالیاتی پس می‌گیرد یا از مالیات بستانکار می‌شود و در دوره ٣ ماهه بعدی آن را کسر می‌کند.
 
آیا هم‌اکنون سیستم‌های زیرساختی لازم برای محاسبه و برگرداندن مالیات‌ها در چرخه‌ها را داریم؟
 
نه متاسفانه مشکلات این‌گونه‌ای به وضوح وجود دارد و برخی کالاهای تمام‌شده را نمی‌توان دقیق محاسبه کرد که چه زمانی فروخته شده تا مالیات آن در چرخه قبلی تولید برگردانده شود.
 
در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟
 
در اصل لایحه پیشنهادی دولت که در ‌سال ١٣٨٠ به مجلس وقت ارایه شده بود نرخ پیشنهادی دولت ١٥‌درصد بود که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان در ‌سال ١٣٨٧ به ٣‌درصد کاهش یافت اما وفق قانون دولت مجاز بود سالانه یک‌درصد به نرخ اضافه كند تا سرانجام که ‌سال گذشته مجلس نرخ مالیات بر ارزش افزوده را ٨‌درصد (یک‌درصد مالیات سلامت) تعیین كرد.
 
آیا این نرخ منطقی است؟
 
با توجه به نرخ‌های متداول در کشورهای مختلف که مابین ١٠ الی ١٥درصداست این نرخ چنانچه دولت به تعهدات خود در قانون (استرداد مالیات اضافی) به موقع عمل كند غیرمنطقی نیست.
 
با بالا رفتن این نرخ باز هم هزینه تمام‌شده کالاهای مردم بیشتر می‌شود! آیا با وضع کنونی اقتصادمان این منطقی و درست است؟
 
بحث دقیقا همین است که در اعتراض به این قانون مردم باید معترض باشند نه صنوف. چون قیمت تمام‌شده کالاهای مردم بالا رفته و بالاتر می‌رود. اما در کمال تعجب این صنوف هستند که معترضند. آنها با پول مردم کار می‌کنند و مالیات‌ها که متعلق به آنها نیست، ٣ ماه در جیبشان می‌ماند و باز هم معترضند!
 
در تمام دنیا این مالیات برای کنترل مصرف است اما در ایران تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برای بالا بردن سود خودشان دنبال راهی هستند که مالیات ندهند، به این قانون معترضند و اصل ماجرا مغفول واقع شده است.
 
قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران چقدر سابقه دارد؟
 
وزارت امور اقتصادی و دارايی از‌ سال ١٣٦٤ موضوع مالیات بر ارزش افزوده را  در دستور کار خود دارد.‌ سال ١٣٦٦ پیش‌نویس این قانون به مجلس رفت که به علت تداوم جنگ مسکوت ماند. لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از تجدید نظر در ‌سال ١٣٨١ به مجلس ارایه و کلیات آن سال ١٣٨٤ تصویب شدکه ‌سال ١٣٨٧ تصویب و از ١ /٧/ ١٣٨٧ لازم‌‌الاجرا شد. به علت آن‌که مدت اجرای قانون ٥‌سال پیش‌بینی و در تاریخ ١ /٧ /١٣٩٢ خاتمه یافته وزارت امور اقتصادی و دارايی مجدداً قانون ارزش افزوده را جهت تصویب و دائمی‌شدن قانون به مجلس ارایه کرده‌است.
 
پس با این حساب هم‌اکنون قانونی نیست؟
 
در بودجه ٩٣ دیده شد و مصوبه دارد و هم‌اکنون باید این قانون دایمی شود چون در بودجه سالانه موقت است و دولت می‌خواهد دایمی شود.
 
 نتايج و ويژگي‌هاي ماليات بر ارزش افزوده چه بوده که دولت بر اجرایش اصرار دارد؟
 
شفاف‌سازي تدريجي مبادلات اقتصادي به دليل ويژگي خودكنترلي اين ماليات، قابليت رديابي معاملات در زنجيره‌ها (واردات، توليد، توزيع و صادرات)، تشويق صادرات و حمايت از سرمايه‌گذاري و توليد، اخذ ماليات بيشتر از افرادی كه یک كالا و خدمت لوكس‌ و غيرضرور را بيشتر مصرف مي‌کنند از مزایای این قانون است. افزايش مستقيم و غيرمستقيم ميزان درآمدهاي مالياتي و نسبت آن از كل درآمدهاي جاري دولت، جلوگيري از اخذ ماليات مضاعف بر مصرف محصول (يا خدمت) نهايي و حذف ماليات‌ها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجميع عوارض از دیگر ویژگی‌های این قانون است. زیرا ماليات بر ارزش افزوده از نوع مصرفي است و فصلي بودن دوره‌هاي مالياتي با امکان کاهش دوره براي موديان خاص (٣ماهه) مهم‌ترین مزیت مالیات بر ارزش افزوده است.
 
برخی محافل و صنوف در ایران با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مخالفند یا مانع‌تراشی می‌کنند؛ با مزایایی که شما گفتید دلیل مخالفت‌ها چیست؟
 
اساساً عده‌ای که عمدتاً هم بخش ویرانگر اقتصادی هستند علاقه‌مند هستند که همه هستی کشور را ببلعند و هیچ هزینه‌ای هم متحمل نشوند. اینان تحت عناوین فریبنده، «توسعه، کارآفرینی و...» درصدد هستند از طریق رسانه‌ها و مجلس اعمال نفوذ کرده و درآمدهای خود را از مالیات معاف کنند. البته بخش قابل توجهی از مودیان مالیاتی که اتفاقاً همیشه بار مالیاتی بر دوش آنان بوده (حقوق‌بگیران و کسبه) هم معترض هستند. اعتراض اینان بر این مبناست که می‌گوینددر ازای پرداخت مالیات باید ارایه خدمات اجتماعی مناسب از سوی دولت باشد. یعنی نمی‌شود مردم هم مالیات بدهند و هم همه‌ساله مشاهده کنند خدمات اجتماعی رو به نقصان رفته و کیفیت این خدمات کاهش یابد. به‌طور مثال دولت نمی‌تواند هم از مردم مالیات بگیرد و هم آموزش را به اشکال مختلف غیردولتی و خصوصی کند یا نمی‌توان از جامعه کار و تولید ٣٠‌درصد بابت مالیات تأمین اجتماعی (حق بیمه) کسر کرد اما هر روز با بخشنامه‌های مختلف سبد‌ دارو و درمان مردم را کاهش داد.
 
آیا واقعیت دارد که در برخی کشورهای پیشرفته نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی بالای ٥٠‌درصد است.
 
آری. اساساً در کشورهایی که به‌ویژه دارای منابع طبیعی و خدادادی نیستند منابع دولت جز از طریق مالیات و عوارض تأمین نمی‌شود. مثلاً در دانمارک به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین کشورهای جهان این نسبت ٥٨‌درصد اما متاسفانه در ایران حداقل از‌سال ١٣٨٤ تاکنون این نسبت حول و حواشی ٦ تا ٧‌درصد در نوسان بوده و باز هم سرمایه‌داران مدعی هستند که باید معاف باشند. تو گویی سرمایه‌داران ایرانی شاخ فلک را شکافته‌اند درحالی‌که در کشورهای اروپای شمالی نرخ مالیات شرکت‌ها و اشخاص بسیار بالاتر از ایران هستند و اقتصاد آنها هم برخلاف اقتصاد سنتی‌ ما دانش پایه است.
 
تغییراتی که به ارایه مجدد قانون مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته چیست؟
 
تغییرات کلی معنی‌داری صورت نگرفته است. فراموش نکنیم متن این قانون به‌طورکلی رونویسی از یک متنی است که توسط برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) و اتحادیه اروپا توصیه شده لذا جز در دو سه مورد که احتمالاً در فرآیند بررسی اصلاح خواهد شد، خود قانون دچار اشکال متنی نیست بلکه متاسفانه در اجرا دچار مشکل هستیم.
 
این مشکلات اجرایی کدامند؟
 
به‌طور مثال در قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای عرضه کالا، تاریخ صورتحساب، تاریخ تحویل یا تاریخ تحقق معامله ذکر شده که به‌نظر اینجانب تاریخ تحقق معامله با توجه به شرایط محیطی اقتصادی کشور نامناسب و ناعادلانه است زیرا در بسیاری موارد با امضای قرارداد، اجرای آن محقق اما تا زمان تحویل کالا هیچ فعل و انفعال اقتصادی خاصی صورت نمی‌گیرد لذا اخذ مالیات قبل از اجرای فرآیند منطقی نیست همین مورد درباره عرضه تاریخ ارایه خدمات نیز وجود دارد. زیرا عملاً بسیاری از پیمانکاران بعد از ارایه خدمات اقدام به صدور صورتحساب و اخذ وجه می‌کنند و لذا قبل از آن پرداخت مالیات منطقی نیست. از سوی دیگر متاسفانه سازمان مالیاتی در استرداد مالیات اضافی موفق عمل نکرده و نهایتاً کوشش می‌کنند مودی را به پذیرش تهاتر با سنوات بعدی راضی کنند که چنین عملی با متن قانون مغایرت دارد.
 
پس اعتراض طلافروشان و صادرکنندگان فرش چه بوده است؟
 
اولاً وفق مقررات قانون صادرات کالا و خدمات از شمول این مالیات معاف هستند اما اعتراض صادرکنندگان فرش روی حساب و کتاب بوده بدین معنی که آنها فکر کردند اگرچه معاف هستند اما چون ملزم به ارایه اظهارنامه صفر هستند پس سازمان مالیاتی به مقدار صادرات پی خواهد برد و مصادف به پیمان ارزی آنها مشخص می‌شود. بدین معنی که بعداً مشخص خواهد شد صادرکنندگان فرش، ارز حاصل از صادرات را به چه اشخاصی فروخته‌اند؟ صادرکنندگان فرش از زاویه پنهان‌کاری معترض بودند که اعتراض آنها نابجا و عمل سازمان مالیاتی از این بابت کاملاً درست و قانونی بود.
 
اما درباره اعتراض واردکنندگان طلا قصه سر دراز دارد. طلافروشان مدعی هستند که چون ساخت طلا فرآیندی چندباره است پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چندباره و قیمت طلا بالا رفته و کسب و کار آنان دچار نقصان خواهد شد. درحالی‌که فارغ از چندباره بودن این مالیات اولاً آنها متحمل پرداخت مالیات نیستند بلکه مصرف‌کننده بخت‌برگشته نهايی باید این مالیات را پرداخت کند ثانیاً اگر طلافروشان وقتی شمش و طلای اولیه را خریداری کنند مالیات آن را بپردازند (که باعث شناسايی دانه درشت‌های این صنعت و قاچاق واردات طلا خواهد شد) در مرحله بعدی که طلا را می‌فروشند مالیات اولیه پرداختی کسر می‌شود و لذا دچار دوباره پرداختی نمی‌شوند اما چون حضرات مالیات بار اول را به علت آن‌که نمی‌خواهند دانه‌درشت‌ها شناسایی شوند پرداخت نمی‌کنند بدیهی است در مرحله بعدی قادر به استفاده از اعتبار مالیاتی مرحله قبل نیستند و لذا اصل دعوا سر هیچ (عدم معرفی واردکنندگان طلا و دانه‌درشت‌ها) می‌باشد و لاغیر.
 
یعنی شما می‌گویید این همه اعتراض‌ها پایه منطقی ندارد؟
 
خیر اتفاقاً آنهايی که باید معترض باشند (مصرف‌کنندگان نهایی) چون فاقد قدرت و توانايی و سازماندهی هستند ناچارند جور مصیبت این مالیات را به دوش کشند اما آنهایی که در بسیاری موارد مالیات را هم از مصرف‌کننده اخذ اما به جیب خود واریز و حتی از پرداخت آن به حساب خزانه خودداری کرده‌اند معترض شده‌اند. من هم یکی از کسانی هستم که به فرآیند اجرای قانون معترض هستم. یعنی اعتقاد دارم رابطه دولت - ملت باید براساس مسئولیت و پاسخگویی باشد به‌طوری که اگر یک مودی مالیات خود را وفق قانون پرداخت و اضافه مالیات دارد دولت باید و حتماً اضافه مالیات را در موعد مقرر مسترد و از بازی مالیاتی خودداری کند و ماموران مالیاتی حقوق مودیان مالیاتی را رعایت کنند یا چنانچه دستگاه‌های دولتی به‌رغم کسر این مالیات از پرداخت به‌موقع آن به حساب خزانه اجتناب کرده‌اند اصل مالیات و جریمه مالیاتی را از کسرکنندگان مالیاتی (دستگاه‌های دولتی) مطالبه کنند نه این‌که پیمانکاران را تحت فشار بگذارند که بابت مالیات اخذ نشده بروند بدهی تقسیطی را بپذیرند!! (کاری که متاسفانه در ٤‌سال گذشته صورت گرفته). بلی این مسائل قابل اعتراض و دستگاه مالیات‌ستانی هم وظیفه دارد از حقوق مالیاتی حمایت کند بدین‌طریق که با ارایه صورتحساب پیمانکار و صورت‌های مالی حسابرسی‌شده چنانچه مشخص شود کارفرمایان در ایفای تعهدات قانونی خود کوتاهی کرده، با کارفرمایان اعم از دولتی، نهادی و خصوصی برخورد شدید کند و حساب‌های آنها را به موجب قانون مسدود و مالیات را از حساب‌های آنها پرداخت کند نه این‌که پیمانکاران را موظف به دوباره پرداخت کند.
 
مگر این‌گونه موارد هم بوده است؟
 
متأسفانه بسیار زیاد به‌ویژه از سوی کارفرمایان دولتی که عمدتاً دستگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی مسبب آن بوده‌اند. جالب است پیمانکاران به دلیل آن‌که بزرگ‌کارفرمایان کشور دولتی هستند نمی‌توانند علیه آنان اقامه دعوی کنند (زیرا در این صورت دیگر به آنها کار ارجاع نخواهد شد) لذا کارفرمایان دولتی به پیمانکاران می‌گویند شما بروید با اداره مالیاتی توافق کنید بعد ما قسط مالیات را به شما پرداخت می‌کنیم (در بهترین حالت) اما جریمه مالیاتی بهرحال دامنگیر پیمانکاران شده است. جالب آن‌که اعتراض به حق پیمانکاران بزرگ حوزه نفت و گاز و پتروشیمی که در سازندگی کشور موثر و دخیل هستند هیچ‌گاه در رسانه‌ها مطرح نشده اما اعتراض صنوف بازاری که برادران قانون‌گذار به آنها عنایت خاص دارند همه در جا در بوق و کرنا مطرح شده و حتی مناظره و میزگرد تلویزیونی هم دراین‌باره به کرات برگزار شده است.
 
بیشترین تخلف از مالیات بر ارزش افزوده را شرکت‌های دولتی مرتکب شدند که به بهانه‌های واهی به‌ویژه در سال‌های ٨٨- ١٣٨٧ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و قراردادهای پیمانکاری عمرانی خودداری و هزینه‌های سنگینی را به پیمانکاران و مهندسین مشاور کشور تحمیل کردند.
 
با این توضیح پس قانون اشکالی ندارد و مردم باید مالیات را بدهند؟
 
خیر من معتقدم چون هرگونه مالیات یک هزینه اجتماعی است دولت باید ما به ازای مالیات دریافتی را به صراحت به مردم از طریق ارایه خدمات اجتماعی مناسب ارایه دهد بدین معنی که وقتی نرخ مالیات و حجم مالیات بالا می‌رود در عمل شاهد تعداد بیشتر مدارس، دانشگاه و مراکز آموزشی و درمان و بهداشتی دولتی ارزان‌قیمت باشیم نه این‌که هر روز و به بهانه‌های مختلف به افزایش بهای خدمات عمومی نظیر آب و برق و گاز و... بپردازیم و از مردم هم توقع داشته باشیم مالیات بدهند در چنین شرایطی بدیهی است مالیات‌گریزی به‌عنوان یک اصل در دستورکار شهروندان قرار خواهد گرفت.
 
مردم می‌گویند اگر این قانون خوب است باید برای همه اجرا شود نمی‌شود بخشی از جامعه مشمول مالیات و بخش دیگر مالیات‌گریز راست راست مصاحبه و مناظره کنند که مالیات نمی‌دهیم!
 
آیا مشخص است درآمد دولت از مالیات بر ارزش افزوده چقدر بوده است؟
 
براساس آمار و اطلاعات منتشر شده درآمدهای دولت بابت اخذ مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم‌ سال ١٣٨٧ تا پایان تیرماه ١٣٩٢ مبلغ مالیات و عوارض ابراز شده معادل ٣٠٢,٨١٥هزار میلیارد ریال و مبلغ مالیات و عوارض وصول شده معادل ٣٨٩.٣٢٥‌هزار ‌میلیارد ریال مالیات (٢٢٢.٣١٢‌هزار ‌میلیارد ریال مالیات و ١٦٧.٠١٣‌هزار ‌میلیارد ریال عوارض) وصول شده که بالاترین مبلغ وصولی مربوط به ‌سال ١٣٩١ بوده است.
 
با این توضیحات عمده فشار مالیات بر ارزش افزوده به مصرف‌کنندگان است نه تولیدکنندگان؟
کاملاً درست است. اساساً این مالیات نوعی مالیات بر مصرف است و برای فعالان حرفه‌ای مشخص نیست چرا تولیدکنندگان می‌نالند زیرا باید مصرف‌کنندگان فغان برآورند. البته در همه جای دنیا برای این‌که زندگی مردم دچار مشکل نشود معافیت‌های خاصی برای موادغذایی، دارویی، عملیات بانکی، مطبوعات و کتاب، انواع دارو و خدمات حمل‌ونقل عمومی، اموال غیرمنقول، انواع خدمات آموزشی، محصولات کشاورزی فرآوری نشده دام و طیور زنده، انواع کود و سم و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته شده است.
 
دولت باید از مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان شمشیری علیه قاچاق استفاده کند. چطور امکان دارد در کشوری که بر مسائل امنیتی محیط شده سالانه ٢٠ الی ٣٠‌میلیارد نخ سیگار، بیش از یک‌میلیارد دلار موبایل و یک‌میلیارد دلار لوازم بهداشتی و به صورت قاچاق وارد و مالیات و عوارض گمرکی (حقوق دولتی) را نپردازند. بعد دولت برای کمبود منابع مالی خود به اقشاری که اساساً مشمول مالیات نمی‌شوند فشار مضاعف وارد کند. بعد دیگر قضیه آن است که منابع مالیات نباید صرفاً بابت تأمین هزینه‌های جاری دولت به کار برود بلکه دولت باید هزینه‌های جاری خود را کاهش و کنترل و منابع مالیاتی مصروف توسعه اقتصادی کشور شود. درحالی‌که حقوق‌بگیران و اقشار آسیب‌پذیر بیشترین مالیات کشور را پرداخت می‌کنند، الطاف مالیاتی متوجه مالیات‌گریزان است.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
نرم افزار
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:28

امكانات:
 ثبت مشخصات نامه از جمله: شماره ، تاریخ ، مبدأ (از) ، مقصد (به) ، موضوع ، پیوست ، شماره دفتر، شماره نامه وارده، تاریخ نامه وارده، تاریخ نامه صادره، مشخصات تهیه کننده نامه، کد بایگانی نامه (کد زونکن حاوی نامه)، تاریخ ثبت نامه، خلاصه نامه و ...
ثبت یک کپی اسکن شده از متن اصلی ، پیوستها و جواب نامه مربوطه در برنامه كه قابلیت چاپ در هر زمان وجود دارد.
امکان جستجوی نامه بر اساس : شماره ، تاریخ ، مبدأ ، مقصد ، موضوع و شماره دفتر (بعنوان مثال لیست نامه‌های ماهه آبان 1388 و یا لیست نامه‌هایی كه به اداره مورد نظر فرستاده شده است)
امکان انتقال ماهانه یا سالانه تمام نامه ها بر روی CD و Flash memory در پایان ماه یا سال
امکان مشاهده ، چاپ ، افزودن ، حذف و ویرایش نامه ها
دارای رمز ورود کاربر با امکان تغییر رمز ورود
امکانات جانبی برنامه: قابلیت تغییر ظاهر برنامه، ماشین حساب ، موسیقی
ثبت ارجاعها: لیست بخشهای ارجاع نامه (مثلا: مدیریت، امور مالی، کارگزینی و ...)، لیست پرسنل گیرنده نامه (نام و نام خانوادگی)،تاریخ ارجاع، موضوع ارجاع (موضوع دستور زیر نامه به بخش مورد نظر)
ثبت رونوشتها: لیست ادارات گیرنده رونوشت و انتخاب گیرنده رونوشت به تعداد نامحدود
تکرار نامه: تکرار نامه‌های ثبت شده قبلی با امکان تغییر گیرنده، شماره و موضوع به تعداد دلخواه
 نامه خالی: ثبت شماره خالی در لیست نامه‌های روزانه
جستجوی سریع نامه: جستجوی سریع بر اساس شماره دفتر و شماره نامه وارده  
لیست گزارشات:
·          گزارشگیری بر اساس شماره دفتر ثبت
·          گزارشگیری بر اساس تاریخ نامه وارده
·          گزارشگیری بر اساس تاریخ نامه صادره
·          گزارشگیری بر اساس خلاصه نامه وارده
·          گزارشگیری بر اساس خلاصه نامه صادره
·          گزارشگیری بر اساس گیرنده
·          گزارشگیری بر اساس فرستنده
·          گزارشگیری بر اساس کد بایگانی
·          گزارشگیری بر اساس شماره های خالی
·          امکان گزارشگیری تمام آیتمهای فوق باهم
امکان معرفی لیست پرسنل در قالب فایل اکسل به برنامه جهت تكرار یك نامه برای كل پرسنل
تغییر ظاهر نرم‌افزار:  14 عدد پوسته مختلف و زیبا برای تنوع و جلوگیری از خستگی در حین کار با نرم‌افزار
نسخه پشتیبان: امکان پشتیبانگیری روی سی‌دی و حافظه جانبی (flash memory )
تحت شبکه
ارسال نامه و دریافت پاسخ آن از دیگر بخشها از طریق شبکه
ارسال و دریافت پیام به دیگر بخشها
مشاهده سیر مراحل نامه از مبدأ تا مقصد
نرم‌افزار حكمتهای نهج‌البلاغه:    شامل 472 حكمت از نهج‌البلاغه به 2 زبان عربی و فارسی.
نرم‌افزار دفتر تلفن:    دفتر تلفن جهت ثبت تلفنهای ضروری با مشخصات كامل افراد.
تقویم شمسی - میلادی

اطلاعات فنی:
بانك اطلاعاتی: SQL Server 2005
سیستم عامل: win7,winxp
پشتیبانی‌ازشبكه: دارد
پشتیبانگیری(Backup): دارد

دانلود راهنمای استفاده (PDF)
دانلود نسخه آزمایشی دبیرخانه (21MB)         رمز=1
دانلود برنامه جانبی (10MB)


توضیح: برای اجرا حتما برنامه جانبی را نصب کنید

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
آموزش جلوگیری از هک شدن موبایل
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:10

امروزه با فراگیر شدن گوشی های هوشمند، اغلب افراد صاحب یکی این گوشی ها هستند و روزانه ده ها برنامه را در آنها اجرا می کنند. اگر موبایل شما دارای سیستم عامل اندروید، iOS، سیمبین، یا ویندوز موبایل است، پس شما هم صاحب یک گوشی هوشمند هستید.
موبایل شما به طور ناخواسته ممکن است دچار حمله‌های هکری قرار بگیرد و اطلاعات شخصی خود را از دست بدهید. ما سعی کردیم تا در این مطلب به کاربران کمک کنیم تا با رعایت برخی مسائل امنیتی، از هک شدن موبایل خود جلوگیری کنند.
پس نکات زیر را با دقت مطالعه کنید:
1- هر وقت میخواهید وارد سرویس ایمیل یا سایت بانکی خود شوید، آدرس را با پیشوند HTTPS وارد کنید (مثلا https://gmail.com). به این ترتیب به شیوه ای امن به سایت مورد نظر وصل میشوید و امکان سرقت اطلاعات بسیار کم خواهد شد. تقریبا تمام سایت های بانکی و سرویس های ایمیل از پروتکل امن SSL پشتیبانی میکنند.

2- اگر ایمیل ناشناس (و مخصوصا ایمیل حاوی لینک) دریافت کردید، روی لینکهای موجود در ایمیل کلیک نکنید. زیرا هکرها با ارسال یک لینک حاوی کد مخرب میتوانند موبایل یا تبلت شما را تحت کنترل در بیاورند. البته ایمیلهایی که از سایتهای معتبر دریافت می‌کنید همیشه امن هستند. (مخصوص سایت هایی که خودتان در آنها ثبت نام کرده اید)

3- اگر به بازی و یا اپلیکیشن احتیاج دارید، سعی کنید آن ها را از منابع معتبر دریافت کنید. زیرا برخی از همین App ها و بازی‌ها می توانند آلوده به کدهای مخربی باشند که باعث بروز مشکلاتی امنیتی برای موبایل شما می‌شود. با وجود عدم پشتیبانی برخی از اپ استورها از کاربران ایران، سایت‌های فارسی معتبری هم برای دانلود نرم افزار موبایل وجود دارند.

4- اگر علاقمند به عکاسی با موبایل خود هستید و نمی خواهید که اطلاعات موقعیتی و برخی دیگر اطلاعات شخصی شما توسط عکس منتشر شود، کافیست گزینه های مربوط به GPS Camera و Geo Tag را غیر فعال کنید.

موبایل های جدید این امکان را دارند که وقتی عکسی با موبایل خود میگیرید، اطلاعات موقعیتی شما را توسط GPS دریافت کرده و ضمیمه تصویر کنند. گفتنی است این اطلاعات زمانی مشخص می شود که عکس گرفته شده را توسط موبایل خود بر روی شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

اما اگر شما تصاویری را از قبل گرفته‌اید و هنوز آن‌ها را در هیچ شبکه‌ای به اشتراک نگذاشته اید، کافیست با نرم افزار Microsoft Photo Tools تمامی مشخصات شخصی خود را از روی تصویر گرفته شده حذف نمایید و سپس اقدام به اشتراک گذاری کنید.

5- بلوتوث و  WiFi  موبایل خود را در مراکز شلوغ خاموش نگه دارید (البته اگر به آنها نیازی ندارید).

6- همیشه آپدیت های منظمی برای سیستم عامل‌های آندروید، ویندوز فون، و iOS منتشر می‌شود. برخی از هکرها از این موضوع سوء استفاده کرده و فایل های آلوده خود را به عنوان آپدیت موبایل در اینترنت منتشر می‌کنند. مراقب این موضوع باشید و همیشه آپدیت سیستم عامل را توسط برنامه Update Manager خود گوشی انجام دهید.

7- یکی از مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که هیچ گاه حساب‌های بانکی خود را توسط نرم افزار های ناشناس باز نکنید. بلکه از نرم افزار بانکی مخصوص بانک خود کمک بگیرید.

نکات گفته شده در این مقاله بسیار ساده بودند. اما جالب است بدانید که بیش از 90 درصد کاربران موبایل به این نکات توجه نمی‌کنند. و همین باعث بروز مشکلاتی مثل هک شدن اطلاعات شخصی میشود.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
مراقب این شش نقطه خطرناک در اینترنت باشید
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:8

چند سالی می‌شود که گوگل به جزء جدایی ناپذیر زندگی امروزه کاربران تبدیل شده است. تا جائیکه نتایج جستجوی آن پاسخ اکثر سوالات آن‌ها را در هر زمینه‌ای می‌دهد. اما همین فناوری به شدت پیچیده می‌تواند دردسرهای جدی هم به لحاظ امنیتی برای کاربران فراهم کند.
کاربران اینترنت معمولاً برای یافتن عکس‌ها، ویدئوهای خنده دار، مقالات علمی و... خود در گوگل جستجو می‌کنند اما ممکن است در خلال همین جستجوها به یکباره سیستم آن‌ها با مشکلات جدی روبرو شود. بسیاری از متخصصان امنیتی، محیط مجازی را به میدان مین تشبیه کرده‌اند چراکه درست زمانیکه شما فکر می‌کنید همه جوانب امنیتی را رعایت کرده‌اید، به بدافزارهای کلاهبرداری آنلاین آلوده می‌شوید.
از این رو به تازگی وزارت امنیت داخلی امریکا اقدام به بررسی درجه و میزان خطرآفرینی هر یک از محیط‌های مجازی در فضای اینترنت کرده و براساس رنگ، درجه خطر هر یک را طبقه بندی کرده است. این گزارش همچنین شش نقطه پرخطر را در اینترنت معرفی و در نهایت راه مقابله و محافظت از کاربران را در هر یک از این فضاها عنوان کرده است.
براساس طبقه بندی وزارت امنیت داخلی امریکا، وب سایت‌ها در پنج سطح آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز از ایمن تا خیلی خطرناک دسته بندی شده‌اند.
بر این اساس سطح آبی شامل وب سایت‌هایی است که کاملاً امن بوده و امکان وجود هیچ گونه خطر امنیتی در آن‌ها وجود ندارد.
سطح بعدی سبز رنگ است که اگر کاربری به دنبال ریسک‌های امنیتی باشد، شاید بتواند نوع خفیفی از آن را پیدا کند اما به هیچ عنوان آسیب جدی به حساب نمی‌آید.
سطح زرد رنگ وب سایت‌های خطرناکی را در بر می‌گیرد که به خودی خود آلوده نیستند اما لینک‌های رد و بدل شده در آنها می‌تواند آلوده باشد و یک کلیک کاربر می‌تواند او را با مشکلات جدی روبرو کند.
سطح نارنجی وب سایت‌های خطرناک را در بر می‌گیرد. در این وب سایت‌ها آلودگی به کاربر بسیار نزدیک بوده و بهتر است کاربر اصلاً به آن‌ها مراجعه نکند .
در نهایت سطح قرمز وب سایت‌های بسیار خطرناک و آلوده را شامل می‌شود که کاربر به محض بازدید از آن‌ها قطعاً آلوده خواهد شد.
براساس این گزارش، وزارت امنیت داخلی امریکا به بررسی موقعیت‌های خطرناک و همچنین محیط‌های ناامنی پرداخته است که کاربران در مواجهه با این محیط‌ها و موقعیت‌ها باید هوشیاری بیشتری به خرج داده و بیشتر از قبل نکات امنیتی را رعایت کنند. در ادامه به بررسی هر یک از این موقعیت‌ها می‌پردازیم:

 - موقعیت اول: فایل‌های مخرب فلش
محیط خطرآفرین: وب سایت‌های حاوی فایل‌های فلش
طی سال‌های اخیر نرم افزارهای گرافیکی ادوبی فلش به هدف مطلوب بدافزارها تبدیل شده‌اند. بطوریکه این شرکت به طور مداوم در حال انتشار اصلاحیه های امنیتی است! اما آنچه در این نرم افزار محل خطر است، کوکی‌های فلش است که به سازندگان آن این امکان را می‌دهد تا تنظیمات کمتری بر روی فلش اعمال کنند و از این طریق سایت‌هایی که شما بازدید کرده‌اید را ردیابی کنند. بدتر از آن زمانیست که حتی با حذف کوکی‌های مرورگر، باز هم کوکی‌های فلش در پشت صحنه باقی می‌مانند.
 پس اگر شما از یک وب سایت حاوی فلش بازدید کردید، به منظور حفاظت در برابر حملات مبتنی بر فلش، پلاگین فلش مرورگر خود را بروز نگه داشته و قبل از هرگونه دانلود آن را با تنظیمات مرورگر خود بررسی کنید.

  - موقعیت دوم: لینک های کوتاه شده
محیط خطرآفرین: توییتر
از زمان ایجاد توییتر، کلاهبردان اینترنتی سعی می کنند تا با استفاده از لینک های کوتاه شده کاربران را برای کلیک بر روی لینک های مخرب ترغیب کنند. چراکه پنهان کردن بدافزارها پشت لینک‌های کوتاه کار بسیار ساده تری است.
 پس هر زمان که به سایت توییتر سر زدید به هیچ وجه بر روی هیچ لینکی کلیک نکنید. اگر هم می خواهید لینک های مخرب را از سالم تشخیص دهید از برنامه Tweet Deck که دارای ویژگی نمایش کامل لینک ها قبل از ورود به سایت است، استفاده کنید.

 موقعیت سوم: ایمیل‌ها و فایل‌های پیوست
محیط خطرآفرین: Inbox ایمیل شما
اگرچه کلاهبرداری های فیشینگ و حملات مخرب به ایمیل‌ها اتفاق تازه ای نیست اما روش‌های این کلاهبرداری ها دائماً در حال تحول است. بطوریکه این روزها پیام‌های عادی از پیام‌های مخرب قابل تشخیص نیستند.
 به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود به هرآنچه که به Inbox شان وارد می‌شود، اعتماد نکرده و به جای کلیک بر روی لینک‌های ارسال شده به صورت مستقیم به وب سایت مربوطه مراجعه کنند.

  موقعیت چهارم: موزیک‌ها، ویدئوها و نرم افزارها
محیط خطرآفرین: وب سایت‌های دریافت (Download) موزیک، ویدئو و نرم افزار
سایت‌های دریافت (Download) موزیک، ویدئو و نرم افزار، گنجینه ای از نرم افزارهای مخرب در لباس مبدل هستند! بسیاری از متخصصان امنیتی معتقدند وب سایت‌های این چنینی یکی از خطرناک‌ترین محیط‌ها برای بازدید هستند. چراکه اغلب این وب سایت‌ها یک مدل مشخص از کسب و کار و همچنین اعتبار امنیتی کافی ندارند.
 اگرچه بهتر است به دلیل محتوای غیرقابل اعتماد این وب سایت‌ها به طور کامل از بازدید آن‌ها صرف نظر کنید اما اگر به هر دلیلی به این وب سایت‌ها سر زدید، بهتر است به منظور حفاظت از سیستم اصلی خود، از یک سیستم دوم با یک آنتی ویروس کاملاً بروز استفاده کنید. در نهایت فایل‌های دانلود شده را اسکن کرده و یکی دو روز بعد آن‌ها را باز کنید. چراکه نرم افزارهای مخرب به محض باز شدن به همه سیستم شما رسوخ می‌کنند اما با تاخیر در باز کردن آن‌ها، به آنتی ویروس اجازه می‌دهد مجوزهای لازم را مورد بررسی قرار دهد.
 
 موقعیت پنجم: بدافزارهای پنهان در فیلم‌ها و تصاویر غیراخلاقی
محیط خطرآفرین: وب سایت‌های نامشروع
سایت‌های نامشروع به خودی خود نسبت به سایر سایت‌های فعال و عمومی از درجه امنیت کمتری برخوردار هستند. اما این فرضیه تمام داستان نیست. اگرچه بازدید از این وب سایت‌ها به دلیل محتوای آن‌ها، بطورکلی مخرب است اما به دلیل اینکه هیچ خط مشی امنیتی مشخصی ندارند علاوه بر محتوای مخرب می‌توانند حاوی برنامه‌های آلوده و بدافزار هم باشند.
از این رو کاربران بهتر است به هیچ دلیلی به هر یک از این وب سایت‌ها وارد نشوند.
 
 موقعیت ششم: ویدئوهای آنلاین
محیط خطرآفرین: وب سایت‌های به اشتراک گذاری ویدئو
شاید برای شما پیش آمده، در حال تماشای یک ویدئوی آنلاین هشداری نمایش داده می‌شود مبنی بر اینکه برای دانلود این ویدئو نیازمند نرم افزار خاصی هستید. چراکه نرم افزار فعلی شما فایل مربوطه را پشتیبانی نمی‌کند.
 قانونی بودن نرم افزار معرفی شده به اعتبار وب سایتی که شما در حال بازدید از آن هستید بر می‌گردد. اگر در حال تماشای ویدئو از یک وب سایت نا آشنا هستید بهتر است به پیغام داده شده اعتنا نکرده و نرم افزار را دانلود نکنید. اما بطورکلی بهتر است برای تماشای ویدئوهای آنلاین به وب سایت‌های شناخته شده ای مثل Vimeo و آپارات مراجعه کنید.
 
 در نهایت اینکه اگرچه امروز اینترنت فاصله‌ها را کم و دسترسی‌ها را آسان کرده است اما هر لحظه از حضورمان در این فضا می‌تواند موقعیت مناسبی را در اختیار سودجویان قرار دهد. شش موقعیتی که توسط وزارت امنیت داخلی امریکا مورد بررسی قرار گرفت اگرچه ممکن است خطرآفرین باشند اما تمام پهنه گسترده اینترنت را شامل نمی‌شوند. از این جهت به نظر می‌رسد تنها راه حل مطمئن برای مقابله با کلاهبردان و نفوذگران، هوشیاری کاربران و استفاده به جا از ابزارهای امنیتی مناسب است.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
امنیت تلفن همراه
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:0

 

در مورد SAR چه می‌دانید؟
حتما در مورد مضرات امواج رادیویی بر بدن انسان شنیده‌اید میزان SAR برای برخی از افراد اهمیت دارد و بسیاری هم تا به...
امنیت در گوشی های تلفن همراه
امکاناتی که تلفن های همراه به افراد ارائه می دهند بر هیچ کس پوشیده نیست. تلفن همراه وسیله ای نیست که تنها برای مکالمه...
72 درصد از برنامه‌های اندروید دسترسی بیشتر از نیازشان را تقاضا می کنند
  درست یک روز پس از اعلام گزارش امنیت موبایل که بر این نکته تاکید داشت بدافزارهای سیستم‌عامل اندروید...
تلفن‌های همراه‌ از توالت کثیف‌ترند
 پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: تحقیقاتی که به تازگی انجام شده نشان داده میکروبی که تلفن های همراه به خود جذب...
موبایل باعث بی خوابی، استرس و افسردگی می شود
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا - تحقیقات دانشگاه گوتنبرگ در سوئد نشان داده استفاده بیش از حد از تلفن همراه باعث افسردگی،...
گوشی‌های پیشرفته خطرناک‌ا‌ند؛مراقب همراهتان باشید
گوشی‌های تلفن همراه اگرچه این روزها امکانات متعددی دارند و کمک بسزایی به صاحبان خود می‌کنند، اما با این وجود...
شش نکته برای حفظ امنیت تلفن همراه
در دوره‌ای که تلفن‌های هوشمند از ابزارهای اصلی برای تبادل اطلاعات و فعالیت‌های کاری به شمار می‌روند...
چند توصیه به مشتركان تلفن همراه
مشترکان تلفن همراه دقت کنند که از واگذاری تلفن همراه خود بصورت شرایطی خودداری کرده و صرفا با حضور در دفاتر خدماتی نسبت...
نحوه شناسایی ویروس ارسال پیامك‌های کاذب در شبکه
در راستای انجام پروژه تحقیقاتی تحت عنوان شناسایی ویروس ارسال پیامک های کاذب در شبکه و نحوه برطرف کردن آن لینک‌های...
چرا گوشی‌های تقلبی نخریم؟
 همه مردم حراج یا خرید کالاهای ارزان قیمت را دوست دارند، اما در کل برای چیزی که می‌خرند بهایی پرداخت می‌...
پنج راه برای مقابله با بدافزار تلفن همراه
انتشار یک بدافزار جدید برای سیستم عامل اندروید دوباره تهدیدات فزاینده علیه تلفن‌های همراه را به ما یادآوری می...
در پاسخ به پیام‌های کوتاه تبلیغاتی، اطلاعات حساب و کارت بانکی خود را ارسال نکنید.
 به هیچ وجه در پاسخ به پیام های کوتاه تبلیغاتی، اطلاعات حساب و کارت بانکی خود را ارسال نکنید. کارشناس معاونت تشخیص...
چگونگی برقراری امنیت تلفن همراه
 امروزه تلفن همراه یک وسیله ارتباط همگانی است و تمامی افراد لااقل یک گوشی تلفن همراه با خود دارند. در سالهای گذشته...
شنود از طریق وسیله‌ای که همیشه همراه شماست
امروزه استفاده از ابزارهای ارتباطی سیّار مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته در کنار استفاده از این وسایل تهدیداتی...
تلفن همراه و سلامت جسم کاربران
در دنیای امروز استفاده از تلفن همراه به یک امر حیاتی تبدیل شده، به طوری که برای اغلب افراد استفاده نکردن از این وسیله...
چك كردن بدافزارهاي تلفن همراه
نرم افزارهاي مخرب از رايانه هاي شخصي به تلفن هاي همراه در حال جهش هستند. سازندگان برنامه هاي مخرب براي ارتقاء خودشان...
5 راه برای مقابله با برنامه‌های مخرب تلفن همراه
يك بدافزار جديد در Android  به ما ياد آوري مي كند تهديدات تلفن هاي همراه در حال رشد هستند. پيگيري اين پنج نكته ي...
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
توصیه‌های‌امنیتی برای جلوگیری از هک شدن
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:57
روابط عمومی پلیس فتا ناجا توصیه های امنیتی را برای جلوگیری از هك شدن كاربران عنوان كرد . 

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : حفاظت از خود در محیط اینترنت کار بسیار پرچالشی است. اینترنت یک محیط جهانی است که اشخاصی بی‌پروا از آن سوی کره‌ زمین قادر به شناسایی نقاط ضعف رایانه و سوءاستفاده از آن هستند. 
آن‌ها می‌توانند از این نقاط ضعف برای کنترل دسترسی به حساس‌ترین اسرار شما سوءاستفاده کنند. آن‌ها حتی می‌توانند از رایانه برای ذخیره‌سازی اطلاعات به سرقت رفته کارت‌های اعتباری یا انواع محتویات نامناسب استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند به کاربران بی‌پناه خانگی یا صاحبان مشاغل حمله کنند. 

10اقدام مهم و اساسی که برای حفاظت از اطلاعات و منابع رایانه‌ای در برابر هکرهای دنیای سایبر باید انجام شود را می توان اینگونه بیان داشت: 
1) از اطلاعات مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید 
از همه اطلاعات خود نسخه پشتیبان یا بک‌آپ تهیه کنید. شما در برابر حمله‌ها مصون نیستید. سرقت و از دست رفتن اطلاعات برای شما نیز ممکن است اتفاق بیافتد. یک کرم یا تروجان نفوذی، برای از بین بردن همه اطلاعات شما کافی است. 

2)انتخاب کلمه عبور مناسب را جدی بگیرید 
کلمات عبوری انتخاب کنید که معقول و منطقی است و حدس زدن آن‌ها دشوار باشد. چند عدد را پشت‌سر هم ردیف نکنید. همیشه کلمات عبور پیش‌فرض را تغییر دهید. 

3)نرم‌افزار آنتی‌ویروس فراموش نشود 
از نرم‌افزارهای ضدویروس مشهور و معتبر استفاده کنید و همیشه آن‌ها را به‌روز کنید. 

4)سیستم‌عامل رایانه را به‌روز نگه دارید 
سیستم‌عامل خود را به طور مرتب به‌روز و تمامی وصله‌های امنیتی عرضه شده توسط شرکت طراح هر سیستم‌عامل را بارگذاری و نصب کنید. 

5)مراقب نرم‌افزارهای ضعیف امنیتی باشید 
تا جایی که ممکن است از استفاده از نرم‌افزارهای ضعیف و در معرض حمله خودداری کنید و قابلیت‌های خودکار نامطمئن آن‌ها به خصوص در نرم‌افزارهای ایمیل را از کار بیاندازید. 

6)رمزگذاری اطلاعات 
از نرم‌افزارهای رمزگذاری اطلاعات مانند PGP در زمان ارسال ایمیل استفاده کنید. از این نرم‌افزار می‌توانید برای حفاظت از کل هارددیسک نیز استفاده کنید. 

7)نصب نرم‌افزارهای شناسایی عوامل نفوذی را فراموش نکنید 
نرم‌افزاری برای شناسایی نرم‌افزارهای مخرب جاسوس روی رایانه خود نصب کنید. حتی بهتر است چندین نرم‌افزار برای این کار نصب کنید. برنامه‌های سازگار با دیگر نرم‌افزارهای مشابه مانندSpyCopانتخاب‌های ایده‌آلی هستند. 

8)به دور رایانه خود دیوار آتشین بکشید 
از دیوار آتش (firewall) شخصی استفاده کنید. پیکربندی فایروال خود را به دقت انجام دهید تا از نفوذ به رایانه جلوگیری شود. این فایروال‌ها همچنین مانع وارد آمدن خسارت به شبکه‌ها و سایت‌هایی که به آن‌ها متصل هستید، می‌شوند و قادر به تشخیص ماهیت برنامه‌هایی هستند که تلاش می‌کنند به شبکه اینترنت متصل شوند. 

9)حذف برنامه‌های دسترسی از راه دور 
امکاناتی را که روی رایانه به آن‌ها احتیاج ندارید از کار بیاندازید. به خصوص برنامه‌های کاربردی که دسترسی به رایانه شما را از راه دور ممکن می‌کنند (مانند Remote Desktop، RealVNCو NetBIOS را حذف یا به اصطلاح disable کنید. 

10)از امنیت شبکه‌های رایانه‌ای اطمینان حاصل کنید 
در جهت ایمن‌سازی شبکه‌های رایانه‌ای و به خصوص شبکه‌های بی‌سیم بکوشید. شبکه‌های Wi-Fi خانگی را با کلمه عبوری با حداقل 20کاراکتر ایمن کنید. پیکربندی اتصال لپ‌تاپ خود به شبکه را به گونه‌ای انجام دهید که برقراری ارتباط فقط در حالت Infrastructure اتفاق بیافتد. 

هکرها روزبه‌روز به روش‌های پیچیده‌تری برای سرقت اطلاعات کاربران روی می‌آورند، اما شما با رعایت همین نکات ساده، آسیب‌پذیری سیستم‌های رایانه‌ای خود را به حداقل خواهید رساند.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
اخبار پیشگیری15
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:56

 

 
 
تصاویر خصوصی خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذارید .
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "حسین رضائی" ضمن هشدار به شهروندان در خصوص فرهنگ استفاده از اینترنت گفت:...
 
همایش بین المللی تجارت الکترونیکی در بندرعباس
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "علی اکبر قرائی پور" در این رابطه اظهار داشت: همایش بین المللی تجارت...
 
زن و مرد و جوان ، عامل برداشت غیر مجاز اینترنتی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: فرمانده انتظامی شهرستان قروه در تشریح این خبر بیان داشت : در پی ارجاع یک فقره پرونده از...
 
تقدیر مقامات قضایی از رسیدگی سریع پرونده‌های سایبری توسط پلیس فتا
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: دادیار شعبه 825 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با ارسال نامه‌ای از عملکرد افسران پلیس...
 
اختلافات و ایجاد مزاحمت قبلی بهانه‌ای برای هتک حیثیت و نشراکاذیب
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ "حبیب الله رجبلی" گفت: با مراجعه فردی به پلیس فتا و اظهارات وی مبنی...
 
ثبت‌نام اینترنتی دانشگاه و برداشت غیرمجاز از حساب بانكی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ "حبیب الله رجبلی " اظهار داشت: پیرو شکایت شهروندی مبنی بر برداشت...
 
عاملان برداشت غیر مجاز از حساب بانكی در قم دستگیر شدند
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ "حسن محمدرضایی" اظهارکرد: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه...
بخاطرتولید محتوا برای حفاظت از کودکان در فضای سایبر:
تشکر برخی از نهادهای رسمی فعال دنیا در حوزه حفاظت از کودکان در فضای سایبر از پلیس فتا
پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا گفت: بهترین و...
 
دقت در خرید از فروشگاه‌های اینترنتی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ دوم "حسین رضائی" ضمن هشدار به شهروندان در خصوص فرهنگ استفاده از اینترنت...
 
عامل هتک حیثیت یک شهروند در اصفهان دستگیر شد
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ " سیدمصطفی مرتضوی " رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی...
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
اخبار پیشگیری14
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:55

 

 
هتک حیثیت به دختر جوان با انتشار فیلم و تصویر خصوصی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ"اصغر باقریان"در تشریح این خبر گفت:در پی رسیدگی به شکایت یکی از شهروندان...
 
دستگیری عامل انتشار تصاویر غیر اخلاقی در فضای مجازی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرگرد علی عباسی کسانی در این باره اظهار داشت: کارشناسان پلیس فتا در رصد فضای مجازی به...
 
ترفندهای سایت های کلاهبردار اینترنتی را بشناسید
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "علی نیک نفس " رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا اظهار داشت : با...
 
هکر 1500 خط اینترنت در اصفهان دستگیر شد
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ " سید مصطفی مرتضوی " رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی...
 
هتاکان اینترنتی بازداشت شدند
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ محمدمهدی کاکوان رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار این پایگاه در تشریح...
 
كاربران به پیشنهادات اغوا گرایانه ایمیلی توجه نكنند
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "حبیب الله رجبلی" با تأكید بر مراقبت بیشتر كاربران در فضای مجازی گفت:...
 
دستگیری کلاهبردار اینترنتی در دزفول
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "احمد چنداز" در تشریح جزییات این خبر بیان داشت: در پی وصول شکایتی مبنی بر...
 
شبکه‎های اجتماعی، ابزار بزهکار اینترنتی برای اخاذی از دختر جوان
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ"اصغر باقریان"در تشریح این خبر گفت:در پی رسیدگی به شکایت یکی از شهروندان...
 
شناخت ترفندهای کلاهبرداران اینترنتی ، عامل ناکامی مجرمان سایبری
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "علی نیک نفس " رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا اظهار داشت : با...
 
شناخت ترفندهای کلاهبرداران اینترنتی ، عامل ناکامی مجرمان سایبری
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: با پیشرفت تكنولوژی و ظهور اینترنت و ابزارهای نوین در جهان مجرمان نیز خود را با ابزارهای و...
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
اخبار پیشگیری13
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:54

 

 
 
انتقام جوئی از معلم خصوصی در یکی از صفحات اجتماعی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ محمدرضا قدمی فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر گفت ، در پی شکایت فردی ، مبنی بر...
 
اعتماد بیش از حد، سرقت 12 میلیون ریالی را در ارومیه رقم زد
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی گفت: در پی مراجعه فردی در شهرستان ارومیه به پلیس فتا...
 
از لوله کشی ساختمان تا سرقت اینترنتی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ " سید محمد حسینی پور" در بیان جزئیات این خبر عنوان داشت: فردی به این...
 
دام کلاهبرداران پیامکی برای دارندگان تلفن همراه
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ نیک‌نفس رییس مركز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ضمن  بیان اینکه در...
 
شارژ تلفن همراه با سرقت از حساب دایی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ احمدرضا رستمی رئیس پلیس فتا استان مازندران گفت : در پی مراجعه فردی به نام« ولی...
 
هتک حیثیت بر اثر حسادت
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ مرتضوی ، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان بیان...
 
دستگیری کلاهبردار اینترنتی دومیلیاردی در دماوند
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: "سرهنگ رضا ریوندی " فرمانده انتظامی شهرستان دماوند در تشریح این خبر گفت : فردی...
 
دستگیری كلاهبردار اینترنتی در فارس
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : رئیس پلیس فتا فارس در این خصوص گفت: خانم جوانی با مراجعه به این پلیس مدعی شد در یكی از...
 
كلاهبرداری اینترنتی با راه اندازی فروشگاه اینترنتی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ "حبیب الله رجبلی "  اظهار داشت: پیرو شکایت شهروندی مبنی بر...
 
شهروندان مراقب باشند؛كلاهبرداری پیامكی"میلیونر شو" ادامه دارد
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرگرد"سهیل خاکشور"ضمن بیان این مطلب اظهار داشت : ارسال پیامک جعلی یکی از جرائمی...
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
اخبار پیشگیری12
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:54

 

 
سریال عجیب برداشت های غیرمجاز الكترونیكی! رمز دوم یا شاه كلید سارقان
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرگرد" سیدعلی میراحمدی" در تشریح این مطلب گفت:در پی دریافت شكایت نامه ای...
 
سوء استفاده از یک رابطه دوستی اینترنتی !
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ " مرتضوی " رئیس پلیس فتا اصفهان بیان داشت: در پی شكایت یكی از...
 
خرید سکه با کارت صاحب کار !
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : رئیس پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان در بیان این ماجرا گفت: فردی به این پلیس...
 
پسر، عامل برداشت اینترنتی از حساب پدر
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : فرمانده انتظامی شهرستان مریوان در تشریح این خبر بیان داشت: در پی ارجاع یک فقره...
 
هشدار پلیس "فتا" فارس در خصوص فیلتر شکن
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : رئیس پلیس "فتا" فارس در این خصوص گفت: با بررسی‌های انجام شده در چندین...
با تلاش پلیس فتا كرمان:
عامل انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی راهی زندان شد
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ" كامبیز اسماعیلی" در این خصوص بیان داشت: یكی از شهروندان با در دست...
 
برداشت مکرر مبالغ اندک شگرد جوان ناخلف
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ امینی در تشریح این خبرگفت: پیرو مراجعه وارائه شکایت یکی از شهروندان همدانی مبنی...
 
دستگیری خواهران سارق اینترنتی توسط پلیس فتا
پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ "اسداله زحمتکش" رییس پلیس فتا کرمانشاه بیان داشت: یکی از شهروندان به...
 
خرید 250 شارژ تلفن همراه در پرونده سارق اینترنتی
پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ "قاسم جعفریان" در تشریح این خبر گفت: در پی دریافت یك فقره مرجوعه...
 

پرداخت هزینه تماس تلفنی از حساب دیگران فرمانده انتظامی شهرستان قروه در تشریح این خبر بیان داشت : در پی ارجاع یک فقره پرونده از مراجع قضایی مبنی بر برداشت غیر..

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
اخبار پیشگیری10
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:53

 

پلیس فتا قم در مورد ازدواج های اینترنتی و سایت‌های هسریابی هشدار داد
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "حسن محمد رضایی" با بیان مطلب فوق گفت: اینترنتی شدن روابط اجتماعی درجامعه...
 
گرداننده سایت فروش داروهای ممنوعه در دام پلیس فتا همدان
 پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا :سرهنگ امینی در تشریح این خبرگفت:طی رصد وپایش مستمر فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس...
 
انتشار محتویات غیر اخلاقی برای سرگرمی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "حبیب الله رجبلی" در تشریح این خبر گفت: برابر رصد فضای مجازی و...
 
کلاهبرداری از طریق دایر نمودن کافی نت
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: رییس پلیس فتا کرمانشاه در خصوص جزئیات این خبر گفت: در پی دریافت شکایتی از یکی از شهروندان...
 
مواظب پیامک‌های چوپان دروغگو باشید!!!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر گفت: علی رغم...
 
تهیه جهیزیه ،انگیزه برداشت غیر مجاز
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ دوم کارآگاه "سید محمد حسینی پور" در تشریح این خبر گفت: در پی...
 
اعتماد بیجا ، منجر به برداشت اینترنتی از حساب بانکی شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "فرامرز شاکری" در تشریح این خبر بیان داشت: در پی ارجاع یک فقره...
 
نکات امنیتی برای استفاده از خودپرداز و کارت خوان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ "سعید شعبان" رییس پلیس فتا استان خوزستان در تشریح این خبر گفت:...
 
سرقت اطلاعات شخصی در هنگام فروش گوشی تلفن همراه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی گفت امروزه با رشد تکنولوژی هرروز شاهد ورود مدل...
 
انتشار خبر غیر مستند دردسرساز شد
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی اظهار داشت چندی پیش مسئول حقوقی یکی از سازمانهای دولتی شکایتی...
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
اخبار پیشگیری11
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:53

 

 
دستگیری مال‌خر 25 دستگاه تلفن همراه و عامل انتشار تصاویر مستهجن
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ سید محسن عرفانی از دستگیری مال‌خر 25 دستگاه گوشی هوشمند سرقتی و عامل انتشار...
 
رمـز دوم ، اولین هدف سودجویان
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ"سعیــد شعبان"در تشریح جزییات این خبر گفت: طی 48 ساعت گذشته با مراجعه...
 
دستگیری سارق اینترنتی در سیستان و بلوچستان
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ دوم کارآگاه" سید محمد حسینی پور" در تشریح این خبر گفت: در پی مراجعه...
 
عاقبت یک سال سوء استفاده از حساب بانکی دیگری
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرگرد "مصطفی نوروزی" رییس پلیس فتا استان مرکزی در تشریح این خبر گفت: در پی...
رئیس پلیس فتا كرمان:
شهروندان در خصوص سیم كارت های مفقودی سهل انگاری نكنند
 پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ " كامبیز اسماعیلی" تصریح كرد: در بررسی پرونده های مطروحه در...
 
کی لاگر بد افزاری کلیدی،برای سارقان
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ"اسداله زحمتکش" درتشریح این مطلب گفت : هنگامی که فایل فیلترشکن دانلود...
 
شارژ تلفن همراه دوستان با سرقت اینترنتی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : درپی مراجعه شحصی به پلیس فتا آمل و اعلام اینکه از حساب بانکی اش مبلغی حدود یک میلیون...
 
سرقت اینترنتی، ترفند داماد برای انتقام جویی از پدر زن
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ"اصغر باقریان"در تشریح این خبر گفت:در پی شکایت یکی از شهروندان...
 
شناسایی سارق اینترنتی در کمتر از 24 ساعت
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ"اصغر باقریان"در تشریح این خبر گفت:با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس...
 
خرید امن و معرفی نماد اعتماد الکترونیکی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ " سید موسی حسینی" در این خصوص گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران...
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
اخبار پیشگیری8
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:52

 

 
كشف 91 درصد پرونده‌ها در پلیس فتا گلستان
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ "حبیب الله رجبلی" اظهار داشت: متأسفانه در بسیاری از پرونده هایی كه با...
 
والدین بهترین همیار فرزندان در فضای مجازی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ محمد قاسملو در تشریح این مطلب اظهار داشت: بر اساس تدابیر پلیس فتا در بحث توجه به...
 
خصومت شخصی عامل انتشار تصاویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرگرد" مصطفی نوروزی"در تشریح این خبر گفت: در پی شكایت یکی از شهروندان...
 
بدهکاری همسر سابق عامل برداشت غیرمجاز از حساب بانکی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ محمد قاسملو رییس پلیس فتا آذربایجان شرقی در تشریح این خبر اظهار داشت: چندی پیش...
 
"نماد اعتماد الکترونیکی" فروشگاه، مبنای خرید اینترنتی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "حسن محمد رضایی" از دستگیری فردی که از طریق ایجاد یک فروشگاه اینترنتی...
 
دستگيری سارق اينترنتی 300 ميليونی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا :سرهنگ "ابراهیم رضایی" معاون هماهنگ كننده فرمانده انتظامی استان چهارمحال و...
 
سرقت از حساب بانكی دوست!
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ " سید مصطفی مرتضوی " رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی...
 
برخورد قاطعانه پلیس فتا با عوامل هتک حیثیت شهروندان در فضای مجازی
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرگرد"سهیل خاکشور"در تشریح این خبر اظهار داشت : با توجه به اینکه سوءاستفاده از...
 
برداشت غیر مجاز توسط شاگرد مغازه
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ "علی اکبر قرائی پور" در تشریح این خبر گفت: در پی دریافت شکایتی از یکی از...
 
دانشجویان در پرداخت اینترنتی شهریه، دقت كنند!!!
 پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: پلیس فتا سمنان  با آرزوی موفقیت برای دانشجویان عزیز، در آغاز سال تحصیلی از آنان...
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،