تک چرخ در مسير خطر
ارتباط مسئولین اتحادیه با واحدهای صنفی شهرستان
تک چرخ در مسير خطر
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 1:7

گروه ورزش-مخاطبان موتورسواري جوانان و بيشتر افرادي هستند که تب و تاب زيادي دارند و شيفته هيجانند.موتورسواري جداي از اين که براي برخي افراد وسيله کار و امرارمعاش و کسب روزي محسوب مي شود براي برخي ديگر وسيله تفريح و براي برخي هم وسيله اي است که جنبه حرفه اي دارد و به اين رشته ورزشي به ديد تخصصي و حرفه اي براي شرکت در رقابت هاي استاني، کشوري و حتي جهاني مي نگرند. اين رشته ورزشي به جز چند شهر بزرگ کشور متاسفانه در ديگر شهرها جايگاه بخصوصي ندارد و اغلب در حاشيه قرار مي گيرد و شايد بتوان دليل آن را نبود اعتبارات ورزشي و نداشتن متولي عنوان کرد. به هر حال توجه به اين رشته مهيج و هيجان انگيز جداي از اين که مي تواند استعدادهاي جديد و نوظهوري را به عرصه هاي کشوري و جهاني معرفي کند و براي استان مان افتخار آفرين باشد، مي تواند از تخليه هيجانات در برخي جوانان با ويراژ در خيابان ها که گاهي اوقات هم با خسارات جاني و مالي جبران ناپذيري همراه است، جلوگيري کند و به عبارتي مي شود گفت هدايت انرژي و استعدادها به جهاتي که علاوه بر بازدهي، شکوفايي و سلامت جامعه را هم به همراه دارد. لازم است در کنار توجه مسئولان ورزش شهرستان و استان، فرهنگ سازي نيز انجام شود و با در نظر گرفتن مکاني ايمن براي تمرين راکبان موتور به اين امور کمک کنند. در اين گزارش پاي صحبت برخي موتور سواران شهرستان شيروان مي نشينيم. مي توان دغدغه هاي اصلي را که در گفته هاي تمام اين ورزشکاران مشهود است، در 2 موضوع نداشتن پيست استاندارد و پلاک خلاصه کرد که باعث شده است کم کم ميل و رغبت جوانان به اين رشته کاهش يابد و به حاشيه برود. موتور سواران اين شهرستان که علاقه دارند به شکل حرفه اي در اين رشته فعاليت داشته باشند، با وجود کمبودها همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهند و عقيده دارند که براي فعاليت در اين رشته در ابتدا و شروع کار يک موتور با هزينه پايين هم جوابگو است و متناسب با فعاليت شان چه از لحاظ تفريحي و چه از لحاظ نمايشي و سرعتي نوع موتورسيکلت متفاوت خواهد بود.

 

نبود پيست مهم ترين دغدغه

يکي از مهم ترين امکانات براي اين رشته پيست است که احساس مي شود اين مورد در برخي شهرها فراموش شده است. ورزشکاري که به گفته خودش بيش از 15 سال موتورسوار است، مي گويد:«بيشتر موتورسيکلت هاي شيروان در کلاس 125 سي سي و 250 سي سي است». «نيرومند» نداشتن پيست را عاملي مهم براي فعاليت نکردن موتورسواران مي داند و ادامه مي دهد: «با پي گيري هاي زيادي، شهرداري زميني را براي احداث پيست اين شهرستان اختصاص داد که پس از تلاش و بعد از گذشت تنها يک روز از افتتاحيه اين پيست، اداره آب و فاضلاب فعاليت در اين پيست را به دليل مجاورتش با رودخانه ممنوع اعلام کرد و پيست تازه افتتاح شده، تعطيل شد». به گفته «محرابي» مکان ثابتي براي مراجعه موتورسواران وجود ندارد که اغلب اگر جلسه اي باشد، در مسجد يا مکاني سيار برگزار مي شود.

 

تبليغات کم

«ايزانلو» تبليغات در شهر براي جوانان با استعداد و مشتاق را کم عنوان مي کند و مي گويد: اغلب تبليغات هم ديده نمي شود که باعث در حاشيه ماندن اين رشته شده است.

 

اين رشته را دوست دارم ولي ...

به عقيده «هدايتي»، موتورسواري رشته ورزشي مهيجي است ولي برخي هزينه هاي آن مانند لباس و حتي برخي لوازم موتور که گاهي هزينه چند ماهه را نوش جان مي کند باعث شده است تا تنها برخي از افرادي که بنيه مالي لازم را دارند پا در اين رشته بگذارند.

 

مجوز تردد تنها يک روز در هفته

«نيرومند» ادامه مي دهد: ورزشکاران در اين رشته هزينه هاي زيادي صرف مي کنند ولي به دليل نبود پيست مناسب و استاندارد، فقط يک روز در هفته براي فعاليت و تردد در جاده و مسيرهاي خلوت اجازه دارند که اين مجوز ها توسط فرماندهي انتظامي و دادستاني صادر مي شود.بنا به گفته «حيدريان»، ورزشکاران با کمک شهرداري تپه ها را درست کردند ولي مردم اقدام به ريختن نخاله در اين محل کردند و از طرفي هم در ورودي کاميون ها زنجير و مانع گذاشته شد که فرداي آن روز به سرقت رفت و بي در و پيکر شد.

 

مي ترسيم موتور خوب بگيريم

به سراغ «ساعد» مي رويم. او عقيده دارد که نداشتن پلاک و مجوز تردد باعث شده است بيشتر موتورسواران، از ترس موتورگيري و اين که موتورشان روانه پارکينگ شود، موتوري ارزان قيمت تهيه مي کنند که اگر مشکل پلاک برطرف شود و مجوز قانوني هم بدهند جوانان براي سوار شدن بر موتورهاي داراي امنيت و کارايي خاص، رغبت بيشتري خواهند داشت.

 

انتقال پيست تا اسفند ماه

40 ورزشکار در شهرستان شيروان در حال فعاليت هستند ولي مربي اين رشته هنوز ساماندهي و مشخص نشده است. رئيس هيئت موتور سواري اين شهرستان از آلودگي صوتي و هوا تا طراحي مکاني مناسب و دائمي مي گويد.به گفته«مهدي باقري» در بحث موتورسواري، موتورها قانوني وارد نشده و سند ندارند و عده اي هستند که هنوز براي گرفتن گواهينامه اقدام نکرده اند.اين مسئول در مورد احتمال انتقال پيست به مکاني ديگر خبر مي دهد و مي افزايد:حاشيه کمربندي که مکان فعلي پيست است، به دليل تردد ماشين هاي سنگين براي موتورسواران خطر دارد و به احتمال زياد مکان پيست تا اسفند ماه امسال به جايي ديگر منتقل مي شود.در استان فقط در روزهاي جمعه امکان تردد، آن هم با حضور آمبولانس و نيروهاي امدادي وجود دارد.وي همچنين از پيگيري براي صدور مجوز تردد در آينده اي نزديک خبر مي دهد و تصريح مي کند: تمام مجوزهاي قانوني از مجاري استان در حال پي گيري است و به محض شکل گيري هيئت، علاقه مندان را براي گرفتن مدرک مربي گري اعزام مي‌کنيم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: